ျမန္မာကဗ်ာ
#ဂရုလဟုရွင္းလင္းခ်က္
ျမန္မာကဗ်ာမွာ အင္မတန္ ေရာေထြးတတ္တဲ့ ဂရု၊ လဟု ဆိုတာကို ေျပာပါဦးမယ္ ...
ဂရု၊ လဟု ဆိုတာ ျမန္မာ့ရိုးရာစပ္ထံုး ကဗ်ာေတြရဲ႕ ရစ္သမ္တမ်ိဳးပါပဲ ...
ဒီေနရာမွာ ျပသနာရွိတာက ေဝါဟာရ အေခၚအေဝၚေတြပါ ... ဂရုသံ၊ ဂရုသရ၊ ဂရုကာရန္ ဆိုတာေတြ .. လဟုသံ၊ လဟုသရ၊ လဟုကာရန္ ဆိုတာေတြအျပင္ ဒီဃ၊ ရႆ၊ ပလုတ (ပႅဳတ) ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရေတြပါ ပါေနလို႔ ပါပဲ ... ဒါေတြကို တတ္ႏိုင္သေလာက္ ရွင္းေအာင္ ေျပာေပးပါ့မယ္ ...
အရင္ဆံုးေျပာခ်င္တာက "မၾတာ" ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရပါ ...
မၾတာ ဆိုတာ အသံရွိန္လို႔ေခၚတဲ့ အသံ အရွည္အတို သို႔မဟုတ္ အသံ ၾကာျမင့္ခ်ိန္ (duration) ကို တိုင္းတာတဲ့ ယူနစ္ (unit) ျဖစ္ပါတယ္ ... ၁-မၾတာ ဆိုတာ မ်က္စ္တမွိတ္၊ လၽွပ္တျပက္၊ မ်က္ေတာင္တခတ္စာ အခ်ိန္ ၾကာျမင့္ပါတယ္ ...
မၾတာကို သိရင္ "ဒီဃ"၊"ရႆ" နဲ႔ "ပလုတ (ပႅဳတ)" ကို သိဖို႔လိုပါတယ္ ... သရေတြရဲ႕ အသံေတြပါ ...
ရႆ - တိုေသာအသံ (တစ္မၾတာ)၊ စာကေလးသံနဲ႔ ႏိႈင္းပါတယ္
ဒီဃ - ရွည္ေသာအသံ (ႏွစ္မၾတာ) က်ီးသံနဲ႔ ႏိႈင္းပါတယ္
ပလုတ (ပႅဳတ) - အလြန္ရွည္ေသာ အသံ (သံုးမၾတာ) ေဒါင္းသံနဲ႔ ႏိႈင္းပါတယ္
ဗ်ည္း ေတြကေတာ့ အလြန္တိုေသာအသံအျဖစ္ (မၾတာဝက္) ပဲ ရွိပါတယ္ ... ေႁမြပါသံနဲ႔ ႏႈိင္းပါတယ္ ... မၾတာဝက္သံ ဆိုတာ အခ်စ္ က (အ) သံ၊ မသိ က (မ) သံလို အသံမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္
#ဂရုကာရန္လဟုကာရန္
ျမန္မာဘာသာမွာ သရ ၆၈-လံုးရွိပါတယ္
သုဒၶသရ (၂၀-လံုး)
အ အာ အား အံ အံ့
အိ(၏) အီ(ဤ) အီး
အု(ဥ) အူ(ဦ) အူး(ဦး)
ေအ ေအ့ ေအး အဲ အဲ့ အဲး
ေအာ္ ေအာ့ ေအား (ဩ)
သံေယာဂ သရ (၄၈-လံုး)
အက္ ေအာက္ အိုက္
အင္ အင့္ အင္း
ေအာင္ ေအာင့္ ေအာင္း
အိုင္ အိုင့္ အိုင္း
အစ္ အယ္ အယ့္
အည္ အည့္ အည္း အဥ္ အဥ့္ အဥ္း
အတ္ အိတ္ အုတ္
အန္ အန္႔ အန္း
အိန္ အိန္႔ အိန္း
အုန္ အုန္႔ အုန္း
အပ္ အိပ္ အုပ္
အမ္ အမ့္ အမ္း
အိမ္ အိမ့္ အိမ္း
အုမ္ အုမ့္ အုမ္း
အို(ဝ္) အို႔(ဝ္) အို(ဝ္)း
နိဂၢဟိတ္ (ေသးေသးတင္) ဟာ မ-သတ္နဲ႔ အတူတူမို႔ အံ နဲ႔ အံ့ ကိုဖယ္လိုက္ရင္ ၆၆-လံုးက်န္ပါတယ္ ...
အဲ နဲ႔ အဲး ဟာ အသံတူမို႔ အဲး ကို ထပ္ဖယ္ပါတယ္ ...
အဲ့ နဲ႔ အယ့္ အသံတူတာေၾကာင့္ အဲ့ ကို ထပ္ဖယ္ရင္ ၆၄-လံုးက်န္ပါတယ္ ...
ဒီ ၆၄-လံုးကို ကာရန္ ၆၄-ပါးလို႔ ျမန္မာကဗ်ာမွာ ေခၚပါတယ္ ...
တူရာျပန္စုရင္ ...
အ၊ အိ၊ အု၊ ေအ၊ အယ္၊ ေအာ္၊
ကသတ္၊ ငစတ္၊ စသတ္၊ ပိတ္ရြတ္ညသတ္၊ ဖြင့္ရြတ္ညသတ္၊ တသတ္၊ နသတ္၊ ပသတ္၊ မသတ္၊ ဝသတ္ ဆိုၿပီး မူလကာရန္ႀကီး ၁၆ ပါး ရပါတယ္ ...
အဲဒီကာရန္ႀကီး ၁၆-ပါးကို ...
အ- ၃လံုး၊ (အ အာ အား)
အိ- ၃လံုး၊ (အိ အီ အီး)
အု- ၃လံုး၊ (အု၊ အူ၊ အူး)
ေအ- ၃လံုး၊ (ေအ ေအ့ ေအး)
အယ္- ၃လံုး၊ [အယ္ အယ့္ အယ္း(အဲ)]
ေအာ္- ၃လံုး၊ (ေအာ္ ေအာ့ ေအား)
ကသတ္- ၃လံုး၊ (အက္ အိုက္ ေအာက္)
ငသတ္- ၉လံုး၊ (အင္အင့္အင္း အိုင္အိုင့္အိုင္း ေအာင္ေအာင့္ေအာင္း)
စသတ္- ၁လံုး၊ (အစ္)
ပိတ္ရြတ္ညသတ္- ၃လံုး၊ (ေအည္ ေအည့္ ေအည္း သို႔မဟုတ္ အဥ္ အဥ့္ အဥ္း)
ဖြင့္ရြတ္ညသတ္- ၃လံုး၊ (အည္ အည့္ အည္း)
တသတ္- ၃လံုး၊ (အတ္ အိတ္ အုတ္)
နသတ္- ၉လံုး၊ (အန္အန္႔အန္း အိန္အိန္႔အိန္း အုန္အုန္႔အုန္း)
ပသတ္- ၃လံုး၊ (အပ္ အိပ္ အုပ္)
မသတ္- ၉လံုး၊ (အမ္အမ့္အမ္း အိမ္အိမ့္အိမ္း အုမ္အုမ့္အုမ္း)
ဝသတ္- ၃လံုး၊ (အိုဝ္ အို႔ဝ္ အိုဝ္း) ဆိုၿပီး ကာရန္ငယ္ ၆၄-ပါးအျဖစ္ ျပန္ခြဲပါတယ္ ...
ဒါကို ကာရန္ႀကီး ၁၆-တန္႔၊ ကာရန္ငယ္ ၆၄-ရပ္ လို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္ ...
ဒီကာရန္ေတြကို တက္သံ၊ သက္သံ၊ နိမ့္သံ၊ တိုင္သံ ဆိုၿပီး အသံေလးပါး အျဖစ္ခြဲပါတယ္
သက္သံ- ၁၈ လၤုး (ရႆ) ၁ မၾတာ
တက္သံ -၁၈ လံုး (ဒီဃ) ၂ မၾတာ
နိမ့္သံ -၁၈ လံုး (ပလုတ) ၃ မၾတာ
တိုင္သံ -၁၀ လံုး ျဖစ္ပါတယ္။ #ပံုက ဇယားမွာ ၾကည့္ပါ ...
ဒီအသံေလးပါးကို "ဂရုကာရန္" နဲ႔ "လဟုကာရန္" အျဖစ္ ျပန္ခြဲတဲ့အခါ
သံေလ်ာ့ (ေလေလ်ာ့) ျဖစ္တဲ့ "တက္သံ" ၁၈-လံုးကို "#ဂရုကာရန္" အျဖစ္သတ္မွတ္ၿပီး
သံျပင္း (ေလျပင္း) ျဖစ္တဲ့ သက္သံ၊ နိမ့္သံ၊ တိုင္သံေတြကို "#လဟုကာရန္" အျဖစ္ သတ္မွတ္ပါတယ္။
မွတ္ခ်က္ - နိမ့္သံ ၁၈-လံုးကို ပလုတသံ လို႔လည္း ေခၚႏိုင္ၿပီး ဂရုမ်ိဳးမွာ ပါဝင္ေပမဲ့ ျမန္မာကဗ်ာ အေနနဲ႔ သံျပင္းျဖစ္ေန တာေၾကာင့္ လဟုကာရန္ လို႔ပဲ မွတ္ယူရပါတယ္။
☆☆☆ဒီ ဂရုကာရန္နဲ႔လဟုကာရန္ကို ဂရု/လဟုလို႔ပဲ အလြယ္ေခၚၿပီး ကဗ်ာေရးတဲ့အခါ ဂရု၊လဟု ခြဲမယ္ ဆိုရင္ ဒီ ဂရုကာရန္ နဲ႔ လဟုကာရန္အတိုင္းပဲ ခြဲျခား သတ္မွတ္ရပါတယ္။☆☆☆
#ဒီဃႏွင့္ရႆ
ဒီဃ ရႆ ခြဲတဲ့အခါမွာေတာ့
သက္သံ ၁၈-လံုး နဲ႔ တိုင္သံ ၁၀-လံုးကို ရႆသရ ၂၈-လံုးအျဖစ္သတ္မွတ္ပါတယ္။ ရႆ = တို၊ လဟု = ေပါ့ ျဖစ္တာမို႔ အဓိပၸါယ္တူတာေၾကာင့္ "လဟုသရ" လို႔လည္း ေခၚပါတယ္။
တက္သံ ၁၈-လံုးနဲ႔ နိမ့္သံ ၁၈-လံုးကို ဒီဃသရ ၃၆-လံုး အျဖစ္ သတ္မွတ္ပါတယ္။
ဒီဃ = ရွည္၊ ဂရု = ေလး ျဖစ္တာမို႔ အဓိပၸါယ္တူတာေၾကာင့္ "ဂရုသရ" လို႔လည္း ေခၚပါတယ္။
ဒီဃ၊ ရႆ ကို ဘယ္မွာ သံုးသလဲ ဆိုရင္ "#ဆန္းနည္း" အရ ဂိုဏ္း၊ ဂရု၊ လဟု စသျဖင့္ ခြဲတဲ့အခါ သံုးပါတယ္။ အမတ္ႀကီး ဘိုးရာဇာ၊ ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္ စတဲ့ ပညာရွိႀကီးေတြက ရတုေတြနဲ႔ ေရးသားညႊန္ျပခဲ့ၾကသလို ျမဝတီမင္းႀကီးကလည္း ေဆာင္ပုဒ္ေလးခ်ိဳး ေရးသားခဲ့ပါေသးတယ္။
ဒါကိုၾကည့္ၿပီး တခ်ိဳ႕ေတြက #နိမ့္သံ ကို ဂရုလို႔ ထင္ေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ သရအားျဖင့္ #ဂရုသရ ျဖစ္ေပမဲ့ သံျပင္းျဖစ္တာေၾကာင့္ ကာရန္အားျဖင့္ #လဟုကာရန္ ထဲမွာပဲ ပါဝင္လို႔ ကဗ်ာေရးတဲ့အခါ ဂရု၊ လဟုခြဲရင္ လဟုအျဖစ္ပဲ ယူရမယ္ဆိုတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိထားဖို႔လိုပါတယ္။
ဆန္းနည္းေတြဟာ ေရွးဟိႏၵဴျဗဟၼဏ အယူဝါဒ လာ ဂါထာေတြေရးသား စီရင္တဲ့ အခါ ရြတ္ဆိုသူတို႔ အက်ိဳးအျပစ္ ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္လို႔ ေဆာင္ရန္ ေရွာင္ရန္ စကားလံုးမ်ား အသံမ်ားကို သိဖို႔ သတ္မွတ္ထားတာ ျဖစ္လို႔ ရိုးရိုးကဗ်ာေရးတဲ့ အခါ မလိုအပ္ဘူး လုို႔ ယူဆတာေၾကာင့္ က်ေနာ္ လံုးဝအသံုးမျပဳပါ။ ေနာက္ၿပီး ကဗ်ာတပုဒ္ေရးဖို႔အေရး ေဗဒင္တြက္သလို တြက္ၿပီးမွ ေရးရမယ္ ဆိုရင္ သိပ္အဓိပၸါယ္ မရွိဘူးလို႔ ထင္တာေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ပါတယ္၊ သံုးခ်င္ရင္လည္း သံုးႏိုင္ပါတယ္။
#အသတ္ေျခာက္ပါး
ေနာက္ထပ္ ခြဲျခားသိထားဖို႔က အသတ္ေျခာက္ပါး ျဖစ္ပါတယ္။
အသတ္ေျခာက္ပါး ဆိုတာ ...
ပ-သတ္၊ မ-သတ္၊
တ-သတ္၊ န-သတ္
ည-သတ္၊ ယ-သတ္ တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ပ-သတ္၊ မ-သတ္ ကို
ပရမတ္သံ - မေဖာက္မျပန္ေသာစကား
ဂရုသံ - အေလးျဖစ္ေသာစကား
အနိစၧိတသံ - အလိုမရွိအပ္ေသာစကား ...
လို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။
တ-သတ္၊ န-သတ္ ကို
ပညတ္သံ - ေခၚေဝၚပညတ္ေသာစကား
လဟုသံ - ေပါ့ေသာစကား
ဣစၧိတသံ - အလိုရွိအပ္ေသာစကား ...
လို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။
ည-သတ္ ကို ပညတ္သံ (ေခၚေဝၚပညတ္ေသာ စကား)
ယ-သတ္ ကို ဂရုသံ (အေလးျဖစ္ေသာ စကား) အျဖစ္ သတ္မွတ္ပါတယ္။
ဒီမွာ သတ္မွတ္တဲ့ ဂရုသံ၊ လဟုသံ ဆိုတာက တကယ္ေတာ့ အသံအျဖစ္ထက္ စကား အဓိပၸါယ္မ်ား အျဖစ္ သတ္မွတ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ စကားလံုးနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ အသတ္ေရြးခ်င္ရင္ ခြဲျခားဖို႔ သံုးတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ အျဖစ္ အက်ဥ္းျပရရင္ ...
စစ္တပ္၊ စမ္းသပ္၊ ေငြက်ပ္ စတဲ့ ဂရုသံေတြကို ပ-သတ္ ...
ထံုးတမ္း၊ က်င္က့်မ္း၊ စိတ္ဝမ္း၊ ညိႇုဳးႏြမ္း၊ လမ္း ... စတဲ့ ဂရုသံေတြကို မ-သတ္ ...
အလယ္၊ ေဆးျခယ္၊ ျပံဳးရယ္၊ စင္ၾကယ္ .. စတဲ့ ဂရုသံေတြကို ယ-သတ္ ...
စသျဖင့္ အသံုးျပဳဖို႔ ခြဲျခားညႊန္ျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအသတ္ေျခာက္ပါးရဲ႕ အာဂမ ေတြကို ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္းထဲမွာ အက်ယ္ ဖတ္ရႈႏိုင္ပါတယ္။
#ခ်ီသံခ်သံ
အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္ကို ထပ္ေျပာခ်င္ ပါတယ္။ အခြင့္ၾကံဳတိုင္းလည္း ေျပာခဲ့ ပါတယ္။ ဂရုကာရန္ကို #ခ်ီသံ၊ လဟုကာရန္ကို #ခ်သံ ဆိုၿပီး ေခၚေနၾကတာဟာ #ရႈပ္ေထြးမႈ ကို ျဖစ္ေစ ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ကဗ်ာေရးတဲ့အခါ ဘယ္အသံနဲ႔ ခ်ီရမယ္၊ ခ်ရမယ္လို႔ အားလံုးအတြက္ ပံုေသ သတ္မွတ္ခ်က္ မရွိပါဘူး။
ဥပမာ ေဒြးခ်ိဳးေတြမွာ ဂရုခ်ီ၊ လဟုခ်ရတာမို႔ ခ်ီသံ နဲ႔ခ်ီ၊ ခ်သံနဲ႔ ခ် လို႔ မွတ္ရင္ ေျပာရင္ မေထာင္းတာလွေပမဲ့ ႀတိခ်ိဳး ေလးခ်ိဳးေတြရဲ႕ ပထမအခ်ိဳးကို လဟုခ်ီ၊ ဂရုခ်ရတာေၾကာင့္ ခ်သံနဲ႔ ခ်ီ၊ ခ်ီသံနဲ႔ ခ် ဆိုရင္ ရႈပ္ေထြးကုန္ပါလိမ့္မယ္။
အခ်ီအခ်အတြက္ ဂရု/လဟု သတ္မွတ္ခ်က္ မရွိတဲ့ ရတုနဲ႔ တျခားေလးလံုးစပ္ လကၤာေတြ၊ ရကန္လို ကဗ်ာေတြ၊ အခ်ီပိုဒ္မွာ ဂရုေရာ လဟုပါ ပါေနတဲ့ ေတးထပ္၊ ေတးရိုးလို ကဗ်ာေတြမွာ ခ်ီသံေတြ ခ်သံေတြနဲ႔ ေျပာရင္ အဓိပၸါယ္ မရွိေတာ့ပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ စတင္ ေလ့လာကာစ သူေတြအတြက္ ပိုၿပီး ရႈပ္ေထြး သြားပါလိမ့္မယ္။
ဒါေၾကာင့္ ခ်ီသံ၊ ခ်သံ ဆိုတဲ့ အသံုးကို မသံုးဘဲ ဂရု၊ လဟု လို႔သာ သံုးၾကေစခ်င္ပါတယ္။
ကိုးကား။
ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္း
ကဗ်ာဗႏၶသာရက်မ္း
#ဟယ္ရီလြင္
မွတ္သားထိုက္ပါတယ္ဆရာ
ReplyDelete