အ​ေျပာႏွင္​့အ​ေရး

#အေျပာႏွင့္အေရး
**************

Written by 
လွျမင့္ (ရန္ကုန္တကၠသိုလ္) 

"အေျပာ" ဟူသည္ အရပ္သံုးစကားျဖစ္ၿပီး အမ်ားအားျဖင့္ စကားအေျပာအဆိုဟူ၍ သံုးႏႈန္းေလ့ ရိွသည္။ "စကား" ဟူသည္ အနက္အဓိပၸာယ္ရိွေသာႏႈတ္ျမြက္သံ၊ ေျပာဆိုခ်က္ဟူ၍ ဖြင့္ဆိုသတ္မွတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင္း  အေျပာစကား၊ စကားေျပာဆို ဘာသာစကားဟူ၍ သံုးစြဲေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
 
လူသည္ လူ႔ေလာကတြင္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္း ေန၍မျဖစ္ႏိုင္။ လူမႈေပါင္းသင္း ဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္တြင္ က်င္လည္၍ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး အေျပာအဆိုျဖင့္ ဦးစြာေျပာဆို ဆက္ဆံမႈ ျပဳခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အေျပာအဆိုစကား ဘာသာစကားသည္ လူမႈေပါင္းသင္း ဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္၌ အသံုးအမ်ားဆံုး တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အျမင့္မားဆံုး၊ အသိမ္ေမြ႕ဆံုး၊ အ႐ႈပ္ေထြးဆံုး ျဖစ္သည္။ လူသားတို႔၏ လက္ေတြ႕ဘ၀ႏွင့္ စိတ္ပိုင္းဘ၀ တစ္ရပ္လံုးတြင္ အေရးပါဆံုး ျဖစ္သည္။ အေျပာအဆိုစကား ဘာသာစကားသည္ လူ႔ေလာကတြင္ မလုပ္မျဖစ္ေသာ အလုပ္တစ္ခု ျဖစ္သည္ဟူ၍ အေျပာအဆို စကား၏ အႏွစ္သာရကို ဘာသာစကား ပညာရွင္ ေဘာဂေဗဒ ပညာရွင္မ်ားက မိန္႔ဆိုလမ္းၫႊန္ ခဲ့သည္။
 
ထိုနည္းတူ အေရး (သို႔မဟုတ္) စာသည္လည္း လူမႈဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္တြင္ အေရးပါေသာ အေၾကာင္းအရင္း တစ္ရပ္အျဖစ္ ရပ္တည္ေနသည္။ အေရး (သို႔မဟုတ္) စာသည္ အေျပာ(သို႔မဟုတ္) စကားထက္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနာက္က်ၿပီးမွ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ လူ႔သမိုင္းေၾကာင္းတြင္ လူသားတို႔သည္ အေျပာစကားကို ဦးစြာေျပာဆို ခဲ့ၾကၿပီး ေနာက္နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာေသာအခါတြင္မွ အေရး၊ စာကို တီတြင္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အေျပာ (၀ါ) စကားဟူသည္ စကားသံကို ရည္ၫႊန္းျခင္းျဖစ္၍ အေရး (၀ါ) စာဟူသည္ စကားသံ (၀ါ) အေျပာတို႔ကို ျမင္သာေအာင္ မွတ္တမ္းတင္ထားျခင္းသာ ျဖစ္သည္။
 
အေျပာ (၀ါ) စကားသည္ အသံမွ်သာျဖစ္၍ အေကာင္အထည္ အထင္အရွား မရိွေပ။ ေျပာဆိုၿပီးသည္ႏွင့္ ေပ်ာက္ကြယ္တတ္ေသာ သေဘာရိွသည္။ အေျပာ (၀ါ) စကားသံမ်ားကို သေကၤတနည္း၊ အကၡရာနည္းျဖင့္ ထင္သာျမင္သာေစရန္ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ မႈမ်ားမွတစ္ဆင့္ အေရး (၀ါ) စာဟူ၍ ေပၚေပါက္လာရျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိို႔ေၾကာင့္ အေျပာႏွင့္အေရး (၀ါ) စကားႏွင့္ စာတို႔သည္ ဒြန္တြဲေနသည္။ အေျပာႏွင့္အေရး (၀ါ) စကားႏွင့္ စာတို႔၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ အႏွစ္သာရကို ဆရာေဇာ္ဂ်ီက "စာေရးျခင္းသည္ စကားေျပာျခင္းႏွင့္ အတူတူပင္ ျဖစ္ပါသည္။ စာေရးျခင္းဟူသည္ စာေရးသူ၏ စိတ္ထဲ၌ရိွေသာ အနက္သေဘာကို သူတစ္ပါး၏ နားႏွင့္စိတ္မ်ားသို႔ ေရာက္ေအာင္ပို႔ခ်င္ေသာေၾကာင့္ ျပဳလုပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုနည္းတူ စကားေျပာျခင္းဟူသည္ ေျပာသူ၏ စိတ္ထဲ၌ရိွေသာ အနက္သေဘာကို သူတစ္ပါး၏ နားႏွင့္စိတ္မ်ားသို႔ ေရာက္ေအာင္ပို႔ခ်င္ေသာေၾကာင့္ ျပဳလုပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ စာေရးျခင္း ဆိုသည္မွာ အရာ၀တၳဳ တစ္ခုခုေပၚ၌ ေရးျခစ္ျခင္းျဖစ္၍ စကားေျပာျခင္း ဆိုသည္မွာ ႏႈတ္အာလွ်ာတို႔ကို လႈပ္ရွားရျခင္းျဖစ္ရာ ျပဳပံုခ်င္းသာ ကြဲသည္ ရည္ရြယ္ခ်က္ခ်င္းကား အတူတူပင္ ျဖစ္သည္" ဟူ၍ မိန္႔ဆိုခဲ့သည္။
 
ထိုနည္းတူ စာေရးဆရာႀကီး ရန္ေအာင္ကလည္း အေျပာႏွင့္အေရး (၀ါ) စကားႏွင့္ စာတို႔၏ အႏွစ္သာရႏွင့္ ဒြန္တြဲေနမႈကို -
"စကားဟူသည္ ႏႈတ္ျဖင့္ေရးေသာ စာ၊ စာေပဟူသည္ လက္ျဖင့္ေျပာေသာ စကားသာလွ်င္ ျဖစ္ပါသတည္း" ဟူ၍ မွတ္သားဖြယ္ မိန္႔ၾကားလမ္းၫႊန္ ခဲ့သည္။
 
စကားေျပာလွ်င္ျဖစ္ေစ၊ စာေရးလွ်င္ျဖစ္ေစ စကားလံုးမ်ား၊ စာလံုးမ်ားကို သတ္မွတ္ထားေသာ စည္းကမ္းနည္းလမ္းႏွင့္အညီ စီစဥ္၍ ေျပာရ၊ ေရးရျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ ေျပာရ၊ ေရးရေသာ စည္းကမ္းကို "သဒၵါ" ဟု ေခၚဆိုသည္။ စကားေျပာရာတြင္ စကားတစ္ခြန္း၏ အဓိပၸာယ္ ရိွမႈသည္ စကားတစ္လံုးခ်င္း အဓိပၸာယ္ရိွမႈႏွင့္ အတူ စာလံုးမ်ား၏ စည္းကမ္းဟူေသာ သဒၵါႏွင့္ အစီအစဥ္ မွန္ကန္မႈသည္ အေရးပါသည္။ ထိုနည္းတူ စာေရးရာတြင္လည္း စာလံုးတစ္လံုး၏ အဓိပၸာယ္ရိွမႈ၊ စကားလံုးမ်ား၏ စည္းကမ္းဟူေသာ သဒၵါႏွင့္ အစီအစဥ္ မွန္ကန္မႈတို႔သည္ အေရးပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စကားေျပာလွ်င္ ျဖစ္ေစ၊ စာေရးလွ်င္ျဖစ္ေစ ပါ၀င္ေသာ စကားလံုးမ်ား၊ စာလံုးမ်ားသည္ စည္းကမ္းတက် အစီအစဥ္တက် ရိွရျမဲ ျဖစ္သည္။ အဓိပၸာယ္ ရိွရစျမဲ ျဖစ္သည္။
 
အေျပာႏွင့္အေရး (၀ါ) စကားႏွင့္ အေရးအသားစာသည္ ဒြန္တြဲေနေသာ္လည္း သေဘာသဘာ၀ အႏွစ္သာရ ခ်င္းမွာမူ ျခားနားသည္။ အေျပာႏွင့္ အေရးတို႔ ဒြန္တြဲေနမႈႏွင့္ သေဘာသဘာ၀ ျခားနားမႈဟူေသာ ဒြန္တဲြမႈႏွင့္ ျခားနားမႈ ၀ိေသသကို ဆရာေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ)က ဤသို႔မိန္႔ဆို လမ္းၫႊန္ခဲ့သည္။
 
စကားကို စာျဖင့္ေရး၍ မွတ္တမ္းတင္ႏိုင္သည္ဟု ေယဘုယ်အားျဖင့္ ဆိုေသာ္လည္း လူတစ္ေယာက္ေျပာသည့္ စကားကို  သူေျပာဆို ပံုအတိုင္း တိတိက်က် ေရးမွတ္ရန္ အလြန္ခဲယဥ္းပါသည္။ စကားေျပာေသာအခါ သူ၏အသံသည္ နိမ့္သည့္ေနရာတြင္ နိမ့္သြားလိုက္၊ ျမင့္သည့္ေနရာတြင္ ျမင့္သြားလိုက္ ရိွျမဲျဖစ္တတ္ ပါသည္။ ေလးေလးနက္နက္ ဖိ၍ေျပာရေသာ ေနရာမ်ဳိး ရိွသကဲ့သို႔ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးႏွင့္ ေဖာ့၍ေျပာရေသာ ေနရာမ်ဳိးလည္း ရိွသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေျပာဆိုေသာ စကားသံအတိုင္း စာျဖင့္ တိတိက်က် ေရးမွတ္၍ မရႏိုင္ဟု ဆိုရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အေျပာတြင္ ပါ၀င္ေသာ အသံအနိမ့္၊ အျမင့္၊ အေလး၊ အေပါ့၊ အဖိ၊ အေဖာ့ သေဘာမ်ားကို အေရးတြင္ မေတြ႕ႏုိင္ပါ။

"အေျပာ" သည္ အေရးေလာက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ခ်ိန္ မရျခင္းသည္လည္း အေျပာႏွင့္ အေရး၏ မတူညီေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ စကားေျပာလွ်င္ ၾကံဳေတြ႕လာေသာ ကိစၥကို စိတ္ထဲ၌ ေပၚလာသည့္အတိုင္း ခ်က္ခ်င္းကိုင္ဖမ္းၿပီး ေျပာသြားရျခင္း ျဖစ္သည့္အတြက္ ေျပာေသာစကားကို ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ခ်ိန္ မရေပ။ "အေရး" တြင္မူ မေရးမီ ႀကိဳတင္စဥ္းစား ျပင္ဆင္ႏုိင္သည္။ ေရးၿပီးလွ်င္လည္း ျပဳျပင္၍ ရေသးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အေျပာတြင္ ေတြ႕ရေသာ မေျပျပစ္မႈမ်ား ကင္းရွင္းေနတတ္သည္။
 
"အေျပာ" သည္ အေရးထက္ပို၍ ကိုင္ရတြယ္ရ၊ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းညင္သာေသာ သေဘာရိွျခင္းကိုလည္း ဂ႐ုျပဳသင့္သည္။ နားေထာင္သူ နားမလည္ရင္ ေျပာသူက ထပ္ေျပာ၍ ရသည္။ အေျပာမွားယြင္း သြားလွ်င္လည္း ျပဳျပင္ေျပာ၍ ရႏုိင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အေျပာသည္ ကိုင္ရတြယ္ရ၊ ေပ်ာ့ေပ်ာင္း ညင္သာပါသည္။ "အေရး" သည္ အေျပာကဲ့မွာသို႔ စကားထပ္မ်ား စကားပိုမ်ားခြင့္ မျပဳပါ။ ေရးထားေသာစာကို စာဖတ္သူက နားမလည္လွ်င္ ျပန္ေမးရန္လည္း မလြယ္ကူလွပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ စာေရးရာတြင္ စာဖတ္သူတို႔အား ရွင္းရွင္းလင္းလင္း နားလည္ေအာင္ အားထုတ္ရန္ အေရးႀကီးသည္ဟု ပညာရွင္ႀကီးမ်ား မိန္႔ဆိုခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
 
"အေျပာ" က "အေရး" ထက္သာေသာ အခ်က္တစ္ခုကား တိုက္႐ိုက္က်ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ အေျပာတြင္ ေျပာသူႏွင့္ နားေထာင္သူတုိ႔သည္ တိုက္႐ိုက္ထိေတြ႕ခြင့္ ရသည္။ အေရးတြင္မူ ထိုခံစားမႈမ်ဳိးကို မရႏိုင္။ ေရးသူႏွင့္ ဖတ္သူသည္ တိုက္႐ိုက္ မထိေတြ႕ရဘဲ တစ္ဆင့္ခံ သေဘာ ျဖစ္သြားသည္။ အခ်ိန္ခ်င္း ေနရာခ်င္း ကြာေ၀းသြားရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အေျပာႏွင့္ ဆက္သြယ္ျခင္းသည္ အေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ျခင္းထက္ ပို၍စိတ္လိုအင္ ဆႏၵကို ျပည့္၀ေစတတ္ ပါသည္။ ရပ္ေ၀းသို႔ ဆက္သြယ္ေသာအခါ စာေရးဆက္သြယ္ ရျခင္းထက္ တယ္လီဖုန္းမွ ကိုယ္တိုင္ေျပာဆို ဆက္သြယ္ရျခင္းကို ပို၍ႏွစ္သက္အားရ ျဖစ္ရတတ္ျခင္းသည္ ဤသေဘာပင္ ျဖစ္ပါသည္။
 
ဘာသာေဗဒႏွင့္ သဒၵေဗဒ သေဘာအရ "အေျပာႏွင့္ အေရး" တြင္ "#အေျပာဘာသာစကား" ႏွင့္ "#အေရးဘာသာစကား" ဟူ၍ ေခၚဆိုသတ္မွတ္ ထားသည္။ စာေပသေဘာျဖင့္ ေျပာလွ်င္ "အေျပာစကားေျပ" ႏွင့္ "အေရးစကားေျပ" ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ အေျပာစကားေျပဟူသည္ ႀကိဳတင္ေရးသားထားၿပီး ျပန္ဖတ္ျပေသာ ေဟာေျပာခ်က္မ်ား၊ ႐ုပ္ရွင္၊ ျပဇာတ္၊ ၀တၳဳမ်ားမွ ဇာတ္ေဆာင္တို႔၏ ေျပာစကားမ်ား ျဖစ္သည္။ အေျပာစကားေျပသည္ အေျပာစကားႏွင့္ ကြဲျပားသည္။ အေျပာစကားေျပတြင္ ႀကိဳတင္ေရးသား ျပင္ဆင္ရေသာ သေဘာမ်ဳိး မကင္းႏိုင္ေပ။ အေရးစကားေျပဟူသည္ စာသံုးစကားေျပမ်ဳိး ျဖစ္သည္။
 
မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ အေျပာစကားေျပႏွင့္ အေရးစကားေျပမ်ားကို သူ႔ေနရာႏွင့္သူ၊ အလ်ဥ္းသင့္သလို အသံုးျပဳလ်က္ ရိွသည္။ စကားေျပာဟန္ျဖင့္ ပို၍နီးစပ္ ေစလိုေသာ ေနရာမ်ဳိးတြင္ အေျပာစကားေျပကို သံုးေလ့ရိွၿပီး စာဟန္ေပဟန္ႏွင့္ ပို၍နီးစပ္ ေစလိုေသာ ေနရာမ်ဳိးတြင္ အေရးစကားေျပကို အသံုးျပဳေလ့ ရိွသည္။ အေျပာစကားေျပႏွင့္ အေရးစကားေျပ ႏွစ္မ်ဳိးစလံုးတြင္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈ၊ ဖန္တီးမႈ၊ ပါ၀င္ေနမႈကို ေတြ႕ႏိုင္ေပသည္။
 
က်မ္းကိုး- 
စကားေျပသေဘာတရား၊ စကားေျပ အတတ္ပညာ
 (ေမာင္ခင္မင္-ဓႏုျဖဴ )

credit-eleven media group

Comments

Popular posts from this blog

ပဌာန်းတရားတော်

စကားထာ

ဘာသာစကားဆိုင္​ရာ စာအုပ္​မ်ား