အသံ
***စာ/ဝါက် အထဲက အသံ - စပ္မိရာရာ***
သံေၾကာင္/သံေဂ်ာင္/န-
၁။ နားမသာယာေသာ ေအာ္ဟစ္သံ။
၂။ သံစဥ္ခုနစ္ပါးတြင္ မည္သည့္အသံႏွင့္မွ် မကုိက္ညီေသာ ၾကားသံ။
(ျမန္မာအဘိဓာန္)
~~~~~~~~~~~~~~~~~
မျပတ္အသံ၊ တညံညံသည္
စာအံစာဘတ္၊ ၾကပ္ၾကပ္ၿမဲၿမဲ
သည္,လည္း,ညသတ္၊ ျပတ္ျပတ္သားသား
စကားဆိုေထြ ပီလွေစ။ ။
(႐ွင္မဟာသီလဝံသ)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ပုဒ္စပ္ေခ်ာေျပ၊ သေႏၶျခားျဖတ္
သံလြတ္ဖြင့္ဆို၊ ႐ွည္တိုေလးေပါ့
တင္းေလ်ာ့နိဂၢဟိတ္၊ အစိတ္အျဖာ
အဂၤါဆယ္ခု၊ ဖတ္မႈ မကြၽမ္း
နား မခ်မ္းမူ၊
တတ္စြမ္းေသာေလ်ာက္၊ မေကာက္ မငင္
မသင္ျပင္ဘဲ၊ မဖင့္ႏႊဲႏွင့္
မရဲမေရာင့္၊ စေႏွာင့္စနင္
နာခ်င္နာရ၊ စာမက်လည္း
ရႈတ္ခ်ျပည္သည္၊ ရိပ္ျခည္မျပ
႐ြံေျဖၾက၍၊ အစျပင္ဘြယ္
အလယ္ျပင္တန္၊ အစြန္ျပင္ေရး
အသင့္ေဆးလ်က္၊
ထက္ေသြးေျဖာင့္သြား၊ စိန္တပ္ျမားသုိ႔
မမွားအကၡရာ၊ ျမက္ျမက္မာသည္
ႏႈတ္လွ်ာ မဖုန္ပါလင့္ကုန္။ ။ (ကုိးခန္း- ပုိဒ္ ၂၃၉)
(႐ွင္မဟာရ႒သာရ)
~~~~
၁။ ပုဒ္စပ္ေခ်ာေျပ = သမၺႏၶ (ပုဒ္စပ္ေခ်ာေျမ့)
၂။ သေႏၶျခားျဖတ္ = ဝဝတၳိတ (သေႏၶ႕ျခားျဖတ္)
၃။ သံလႊတ္ဖြင့္ဆုိ = ဝိမုတၱိ
၄။ ႐ွည္ = ဒီဃ
၅။ တုိ = ရႆ
၆။ ေလး = ဂ႐ု
၇။ ေပါ႔ = လဟု
၈။ တင္း = ဓနိတ
၉။ ေလ်ာ့ = သိထိလ
၁၀။ နိဂၢဟိတ္ = နိဂၢဟီတ
(သဒၵဗ်ဴဟာက်မ္းလာ ခက္ဆစ္)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ေခတ္ေျပာင္းလဲျခင္း-
၁။ ႐ုိး႐ုိးကေလး ေရးျခင္း-
စာဖတ္ဝါႏုေသာ ပရိသတ္သည္ ကဗ်ာဆန္ေသာ စကားေျပမ်ဳိးကုိ ေကာင္းသည္ဟု ထင္တတ္ေသး ေသာ္လည္း ဝါရင့္ေသာ ပရိသတ္ကမူ ႃပုံးဖုိ႔ နားလည္ၾကကုန္ေလၿပီ။
၂။ ႐ွင္း႐ွင္းေရးတတ္ရမည္-
ခက္ခဲနက္နဲေသာ အဓိပၸာယ္႐ွိသည့္စာပင္ ျဖစ္ေစ တေခါက္ ဖတ္႐ုံမွ်ႏွင့္ နားသယ္ကုိ ႏွက္လုိက္သကဲ႔သုိ႔ `အလန္႔တၾကား' နားလည္ေစျခင္း…
၃။ ေဒါင္းေဒါင္းေျပးျခင္း/ဖတ္၍ေခ်ာျခင္း-
စာတပုဒ္ကုိ ဖတ္လုိက္သည့္အခါ `ေဒါင္း ေဒါင္း ေဒါင္း ေဒါင္း' ေျပး၍ နားထဲသုိ႔ အလုိက္သင့္ ဝင္သြားေသာ စာမ်ဳိးကုိ ဆုိလုိသည္။
၎အဂၤါႏွင့္ မျပည့္စုံေသာ စာမ်ဳိးကုိ ဖတ္ရသည့္အခါ သမံတလင္းေပၚတြင္ သဲႁဖူးၿပီး သတၳဳအုိးဖင္ႏွင့္ ပြတ္ေသာ အသံကဲ႔သုိ႔ ကြၽႏု္ပ္၏ နားထဲ၌ အခံရခက္လွသည္။
(ေ႐ႊဥေဒါင္း)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
၁။ စကားသုံးဟန္-
အေၾကာင္းအရာ အေလးေပါ႔အလုိက္ စကားမ်ားကုိ လုိက္ဖက္စြာ သုံးတတ္ၾကသည္။
``သားေမာင္ေသာင္းေဖ၏ မ်က္ႏွာကုိ မဲ႔လည္း မဲ႔၊ ရယ္လည္း ရယ္၍ ရယ္မဲ႔ ရယ္မဲ႔ႏွင့္ မၾကည္တဲ႔သေဘာ မ်က္ႏွာႏွင့္ ၾကည့္ၿပီးမွ''……
``ထုိအခန္းကား ထုိစဥ္က အိပ္ေပ်ာ္ေနေသာ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားကုိ ႏႈိးေပးခဲ႔ေသာအခန္း''……
၂။ ဝါက်ဟန္-
အေၾကာင္းအရာ၏ သေဘာကုိ လုိက္၍ ဝါက်တုိျခင္း ႐ွည္ျခင္း ေပ်ာ့ျခင္း မာျခင္း စသည္တုိ႔ ျဖစ္ေစတတ္၏။
ပုံစံအားျဖင့္ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု တစ္ကန္႔ၿပီး တစ္ကန္႔ ျဖစ္သည့္သေဘာကုိ ျပသည့္အခါ ဝါက်မ်ားသည္ အေၾကာင္းအရာႏွင့္ လုိက္ဖက္စြာ တုိသြားတတ္ပါသည္။
အမွ်င္မျပတ္ တစ္ဆက္တစ္စပ္တည္း ျဖစ္သည့္ သေဘာကုိ ျပသည့္အခါတြင္မူ ဝါက်မ်ားသည္ အေၾကာင္းအရာႏွင့္ လုိက္ဖက္စြာ ႐ွည္သြားတတ္ပါသည္။
၃။ အလကၤာ-
အေၾကာင္းအရာႏွင့္ လုိက္ဖက္ေအာင္ သုံးထားေသာ အလကၤာမ်ားသည္ ႏွစ္သက္ဖြယ္ ျဖစ္ပါသည္။
``ႏြားငယ္သည္ အမိကုိ ျမင္လွ်င္ ေ႐ွ႕မွေနာက္မွ တြန္ျမည္ ေႂကြးေၾကာ္ ႄကုိဆုိ ႁမူးထူးဘိ သကဲ႔သုိ႔လည္းေကာင္း" ……
၄။ စည္းဝါး-
အသံအနိမ့္အျမင့္ စည္းဝါး အျဖတ္အေတာက္ ေကာင္းမြန္မႈေၾကာင့္ ေရးဖြဲ႕သည့္ အေၾကာင္းအရာ ပုိ၍ ေပၚလႊင္လာရေသာသေဘာကုိ ေလ့လာႏုိင္ပါသည္။
``မိန္းမသည္ ေလွကားရင္းတြင္ အေခြသား ပုံလ်က္လဲ၏။ ေခါင္းခုမွာလည္း ထုိနည္းလည္းေကာင္း၊ အေလးေတာင္းမွာလည္း ထုိအတူ၊ ခ်ိန္ခြင္ႀကီးမွာလည္း ထုိကဲ႔သုိ႔၊ ကြမ္း႐ြက္တုိ႔ကား ျပန္႔ႀကဲလ်က္" ……
၅။ ေလသံ-
စာေရးရာတြင္ စကားေ႐ြးခ်ယ္ပုံ၊ စကား အစီအစဥ္ခ်ပုံ၊ ေလယူေလသိမ္း စကားအျဖတ္အေတာက္ ေပၚလႊင္ေအာင္ေရးပုံ စသည့္နည္းမ်ားျဖင့္ ေလသံကုိ ထင္႐ွားေစႏုိင္ပါသည္။
``ခရားမွ ေရယုိက်ဘိသကဲ႔သုိ႔ တဖြဖြႏွင့္ ခ်က္က်ေအာင္ ေျပာလုိက္ေသာ မယား၏ စကားရပ္တုိ႔ကုိ စိတ္႐ွည္လက္႐ွည္ နားေထာင္ၿပီးသည္၏ အႏၲိမ အဆုံး၌ လင္သည္ေမာင္သည္ ေကာင္းခ်ီးၾသဘာ ေထာမနာေပးေသာအားျဖင့္ ဖိနပ္ခြၽတ္သုိ႔ လွမ္းရန္ အားယူေနေသာ ဇနီးသည္ကုိ ကန္ခ်လုိက္၏။" ……
(ေမာင္ခင္မင္)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ထုံးတည္းနည္းနာ၊ အျဖာျဖာ၌
ပညာ႐ွာမွီး၊ မႀကီးသက္႐ြယ္
အငယ္ေသာ္က၊ ႄကုိးလုံ႔လလ်က္
တုပ္ကြပုဆစ္၊ (ႏွိမ့္ခ်ပုဆစ္-မူကြဲ)
ဆရာစစ္၌…
ေက်းဇူးပညာ၊
မ်ားစြာဂုဏ္အင္၊ ေဗဒင္တတ္သိ
ပညာ႐ွိဟု၊ ကဝိပုဏၰား
အမ်ားသမုိက္၊ သသၤက႐ုိက္ကုိ
ႃမုိက္ႃမုိက္လွ်ာဖ်ား၊ စက္လားရဟတ္
ပတ္ပတ္သြင္သြင္၊ ႏႈတ္သံလႊင္ႏွင့္
ပီျပင္မႈတ္မန္း၊ ႃဖုိးႃဖုိးျဖန္းလ်က္…
(ေလာကသာရပ်ဳိ႕)
#ေ႐ွးစာကဗ်ာမ်ား
photo- ပါေမာကၡဦးထြန္းျမင့္/တကၠသုိလ္မင္းေမာ္
သံေၾကာင္/သံေဂ်ာင္/န-
၁။ နားမသာယာေသာ ေအာ္ဟစ္သံ။
၂။ သံစဥ္ခုနစ္ပါးတြင္ မည္သည့္အသံႏွင့္မွ် မကုိက္ညီေသာ ၾကားသံ။
(ျမန္မာအဘိဓာန္)
~~~~~~~~~~~~~~~~~
မျပတ္အသံ၊ တညံညံသည္
စာအံစာဘတ္၊ ၾကပ္ၾကပ္ၿမဲၿမဲ
သည္,လည္း,ညသတ္၊ ျပတ္ျပတ္သားသား
စကားဆိုေထြ ပီလွေစ။ ။
(႐ွင္မဟာသီလဝံသ)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ပုဒ္စပ္ေခ်ာေျပ၊ သေႏၶျခားျဖတ္
သံလြတ္ဖြင့္ဆို၊ ႐ွည္တိုေလးေပါ့
တင္းေလ်ာ့နိဂၢဟိတ္၊ အစိတ္အျဖာ
အဂၤါဆယ္ခု၊ ဖတ္မႈ မကြၽမ္း
နား မခ်မ္းမူ၊
တတ္စြမ္းေသာေလ်ာက္၊ မေကာက္ မငင္
မသင္ျပင္ဘဲ၊ မဖင့္ႏႊဲႏွင့္
မရဲမေရာင့္၊ စေႏွာင့္စနင္
နာခ်င္နာရ၊ စာမက်လည္း
ရႈတ္ခ်ျပည္သည္၊ ရိပ္ျခည္မျပ
႐ြံေျဖၾက၍၊ အစျပင္ဘြယ္
အလယ္ျပင္တန္၊ အစြန္ျပင္ေရး
အသင့္ေဆးလ်က္၊
ထက္ေသြးေျဖာင့္သြား၊ စိန္တပ္ျမားသုိ႔
မမွားအကၡရာ၊ ျမက္ျမက္မာသည္
ႏႈတ္လွ်ာ မဖုန္ပါလင့္ကုန္။ ။ (ကုိးခန္း- ပုိဒ္ ၂၃၉)
(႐ွင္မဟာရ႒သာရ)
~~~~
၁။ ပုဒ္စပ္ေခ်ာေျပ = သမၺႏၶ (ပုဒ္စပ္ေခ်ာေျမ့)
၂။ သေႏၶျခားျဖတ္ = ဝဝတၳိတ (သေႏၶ႕ျခားျဖတ္)
၃။ သံလႊတ္ဖြင့္ဆုိ = ဝိမုတၱိ
၄။ ႐ွည္ = ဒီဃ
၅။ တုိ = ရႆ
၆။ ေလး = ဂ႐ု
၇။ ေပါ႔ = လဟု
၈။ တင္း = ဓနိတ
၉။ ေလ်ာ့ = သိထိလ
၁၀။ နိဂၢဟိတ္ = နိဂၢဟီတ
(သဒၵဗ်ဴဟာက်မ္းလာ ခက္ဆစ္)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ေခတ္ေျပာင္းလဲျခင္း-
၁။ ႐ုိး႐ုိးကေလး ေရးျခင္း-
စာဖတ္ဝါႏုေသာ ပရိသတ္သည္ ကဗ်ာဆန္ေသာ စကားေျပမ်ဳိးကုိ ေကာင္းသည္ဟု ထင္တတ္ေသး ေသာ္လည္း ဝါရင့္ေသာ ပရိသတ္ကမူ ႃပုံးဖုိ႔ နားလည္ၾကကုန္ေလၿပီ။
၂။ ႐ွင္း႐ွင္းေရးတတ္ရမည္-
ခက္ခဲနက္နဲေသာ အဓိပၸာယ္႐ွိသည့္စာပင္ ျဖစ္ေစ တေခါက္ ဖတ္႐ုံမွ်ႏွင့္ နားသယ္ကုိ ႏွက္လုိက္သကဲ႔သုိ႔ `အလန္႔တၾကား' နားလည္ေစျခင္း…
၃။ ေဒါင္းေဒါင္းေျပးျခင္း/ဖတ္၍ေခ်ာျခင္း-
စာတပုဒ္ကုိ ဖတ္လုိက္သည့္အခါ `ေဒါင္း ေဒါင္း ေဒါင္း ေဒါင္း' ေျပး၍ နားထဲသုိ႔ အလုိက္သင့္ ဝင္သြားေသာ စာမ်ဳိးကုိ ဆုိလုိသည္။
၎အဂၤါႏွင့္ မျပည့္စုံေသာ စာမ်ဳိးကုိ ဖတ္ရသည့္အခါ သမံတလင္းေပၚတြင္ သဲႁဖူးၿပီး သတၳဳအုိးဖင္ႏွင့္ ပြတ္ေသာ အသံကဲ႔သုိ႔ ကြၽႏု္ပ္၏ နားထဲ၌ အခံရခက္လွသည္။
(ေ႐ႊဥေဒါင္း)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
၁။ စကားသုံးဟန္-
အေၾကာင္းအရာ အေလးေပါ႔အလုိက္ စကားမ်ားကုိ လုိက္ဖက္စြာ သုံးတတ္ၾကသည္။
``သားေမာင္ေသာင္းေဖ၏ မ်က္ႏွာကုိ မဲ႔လည္း မဲ႔၊ ရယ္လည္း ရယ္၍ ရယ္မဲ႔ ရယ္မဲ႔ႏွင့္ မၾကည္တဲ႔သေဘာ မ်က္ႏွာႏွင့္ ၾကည့္ၿပီးမွ''……
``ထုိအခန္းကား ထုိစဥ္က အိပ္ေပ်ာ္ေနေသာ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားကုိ ႏႈိးေပးခဲ႔ေသာအခန္း''……
၂။ ဝါက်ဟန္-
အေၾကာင္းအရာ၏ သေဘာကုိ လုိက္၍ ဝါက်တုိျခင္း ႐ွည္ျခင္း ေပ်ာ့ျခင္း မာျခင္း စသည္တုိ႔ ျဖစ္ေစတတ္၏။
ပုံစံအားျဖင့္ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု တစ္ကန္႔ၿပီး တစ္ကန္႔ ျဖစ္သည့္သေဘာကုိ ျပသည့္အခါ ဝါက်မ်ားသည္ အေၾကာင္းအရာႏွင့္ လုိက္ဖက္စြာ တုိသြားတတ္ပါသည္။
အမွ်င္မျပတ္ တစ္ဆက္တစ္စပ္တည္း ျဖစ္သည့္ သေဘာကုိ ျပသည့္အခါတြင္မူ ဝါက်မ်ားသည္ အေၾကာင္းအရာႏွင့္ လုိက္ဖက္စြာ ႐ွည္သြားတတ္ပါသည္။
၃။ အလကၤာ-
အေၾကာင္းအရာႏွင့္ လုိက္ဖက္ေအာင္ သုံးထားေသာ အလကၤာမ်ားသည္ ႏွစ္သက္ဖြယ္ ျဖစ္ပါသည္။
``ႏြားငယ္သည္ အမိကုိ ျမင္လွ်င္ ေ႐ွ႕မွေနာက္မွ တြန္ျမည္ ေႂကြးေၾကာ္ ႄကုိဆုိ ႁမူးထူးဘိ သကဲ႔သုိ႔လည္းေကာင္း" ……
၄။ စည္းဝါး-
အသံအနိမ့္အျမင့္ စည္းဝါး အျဖတ္အေတာက္ ေကာင္းမြန္မႈေၾကာင့္ ေရးဖြဲ႕သည့္ အေၾကာင္းအရာ ပုိ၍ ေပၚလႊင္လာရေသာသေဘာကုိ ေလ့လာႏုိင္ပါသည္။
``မိန္းမသည္ ေလွကားရင္းတြင္ အေခြသား ပုံလ်က္လဲ၏။ ေခါင္းခုမွာလည္း ထုိနည္းလည္းေကာင္း၊ အေလးေတာင္းမွာလည္း ထုိအတူ၊ ခ်ိန္ခြင္ႀကီးမွာလည္း ထုိကဲ႔သုိ႔၊ ကြမ္း႐ြက္တုိ႔ကား ျပန္႔ႀကဲလ်က္" ……
၅။ ေလသံ-
စာေရးရာတြင္ စကားေ႐ြးခ်ယ္ပုံ၊ စကား အစီအစဥ္ခ်ပုံ၊ ေလယူေလသိမ္း စကားအျဖတ္အေတာက္ ေပၚလႊင္ေအာင္ေရးပုံ စသည့္နည္းမ်ားျဖင့္ ေလသံကုိ ထင္႐ွားေစႏုိင္ပါသည္။
``ခရားမွ ေရယုိက်ဘိသကဲ႔သုိ႔ တဖြဖြႏွင့္ ခ်က္က်ေအာင္ ေျပာလုိက္ေသာ မယား၏ စကားရပ္တုိ႔ကုိ စိတ္႐ွည္လက္႐ွည္ နားေထာင္ၿပီးသည္၏ အႏၲိမ အဆုံး၌ လင္သည္ေမာင္သည္ ေကာင္းခ်ီးၾသဘာ ေထာမနာေပးေသာအားျဖင့္ ဖိနပ္ခြၽတ္သုိ႔ လွမ္းရန္ အားယူေနေသာ ဇနီးသည္ကုိ ကန္ခ်လုိက္၏။" ……
(ေမာင္ခင္မင္)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ထုံးတည္းနည္းနာ၊ အျဖာျဖာ၌
ပညာ႐ွာမွီး၊ မႀကီးသက္႐ြယ္
အငယ္ေသာ္က၊ ႄကုိးလုံ႔လလ်က္
တုပ္ကြပုဆစ္၊ (ႏွိမ့္ခ်ပုဆစ္-မူကြဲ)
ဆရာစစ္၌…
ေက်းဇူးပညာ၊
မ်ားစြာဂုဏ္အင္၊ ေဗဒင္တတ္သိ
ပညာ႐ွိဟု၊ ကဝိပုဏၰား
အမ်ားသမုိက္၊ သသၤက႐ုိက္ကုိ
ႃမုိက္ႃမုိက္လွ်ာဖ်ား၊ စက္လားရဟတ္
ပတ္ပတ္သြင္သြင္၊ ႏႈတ္သံလႊင္ႏွင့္
ပီျပင္မႈတ္မန္း၊ ႃဖုိးႃဖုိးျဖန္းလ်က္…
(ေလာကသာရပ်ဳိ႕)
#ေ႐ွးစာကဗ်ာမ်ား
photo- ပါေမာကၡဦးထြန္းျမင့္/တကၠသုိလ္မင္းေမာ္
Comments
Post a Comment