စကားေျပေကာင္း

တကၠသုိလ္၀င္တန္း
ျမန္မာဘာသာရပ္

 ဦးသန္႔ဇင္ (ကံ့ေကာ္ေကာင္းကင္)

ေသာႏုတၱရမုဆိုးနဲ႔ ဆဒၵန္ဆင္မင္း စကားေျပ ေလ့လာခ်က္
ကေလးေရ

 စကားေျပလက္ေရြးစဥ္မွာ စကားေျပအမ်ဳိးအစားအေတာ္စံုလင္ေအာင္ ေရြးခ်ယ္ေဖာ္ျပေလ့လာေစတယ္ေနာ္။ ေသာႏေသာႏုတၱရမုဆိုးနဲ႔ ဆဒၵန္ဆင္မင္းဆိုတာက ၀တၳဳစကားေျပဟန္နဲ႔ ေရးထားတာပါကေလး။ တိတိက်က်ေျပာရရင္ေတာ့ ကာရန္ခ်ိတ္စကားေျပဟန္နဲ႔ ေရးထားတဲ့ ၀တၳဳေပါ့။ စေလဦးပုညက ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ တရားေဟာစာအျဖစ္ ရည္ရြယ္ေရးဖြဲ႕လို႔ ေဟာစာ၀တၳဳလုိ႔လည္း ေခၚပါေသးတယ္။ နာၾကားသူ စိတ္ၫႊတ္ႏူးခံစားရေလေအာင္ ဖြဲ႕ဖြဲ႕ႏြဲ႕ႏြဲ႕တန္ဆာဆင္ၿပီး ေရးဖြဲ႕ထားတာပါ။

 ငါးရာ့ငါးဆယ္ တႎသနိပါတ္ ဆဒၵႏၲဇာတ္ကို  ပါဠိစာေပမွ ျမန္မာမႈျပဳထားတယ္လို႔လည္း ဆိုႏိုင္တာေပါ့။ ပါဠိက တိုက္႐ိုက္ ျပန္ဆိုေရးတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘူးကေလးရဲ႕။ ဦးပုညရဲ႕စိတ္ကူးေတြနဲ႔ ပံုေဖာ္ၿပီး ဇာတ္ေဆာင္စ႐ိုက္ ပိုလုိ႔အသက္၀င္ပီျပင္ေအာင္ ေ၀ေ၀ဆာဆာ ဖြဲ႕ႏြဲ႕ေရးတာမ်ဳိးေပါ့။ ဇာတ္အိမ္က ျမတ္ဗုဒ္ၶေဟာၾကားစဥ္ကတည္းက အခိုင္အခံ့ရိွၿပီးသားမို႔ ဒီ၀တၳဳမွာလည္း ဦးပုညရဲ႕ ဉာဏ္ရည္နဲ႔ အေရးအသားစြမ္းရည္ကို ဂ႐ုစိုက္ေလ့လာခ်ီးက်ဴးမွသာ ႐ႈျမင္ခ်က္မွန္မွာေပါ့ေနာ္။

 ထုတ္ႏုတ္စကားေျပမေလ့လာမီ ဆဒၵန္ဆင္မင္း၀တၳဳကို အနည္းအက်ဥ္းသိထားသင့္တယ္။ ဘုရားေလာင္းႏုစဥ္ဘ၀ တစ္ခုက ဟိမ၀ႏၲာေတာႀကီးထဲက ဆဒၵန္အိုင္သာရဲ႕အေနာက္ ေရႊဂူႀကီးထဲမွာ ဆင္အေပါင္းရဲ႕အႀကီးအကဲ ဆဒၵန္ဆင္မင္းႀကီး ျဖစ္ခဲ့တယ္။ မဟာသုဘဒၵါ၊ စူဠသုဘဒၵါဆိုတဲ့ ဆင္မိဖုရားႏွစ္ပါးလည္း ရိွတယ္။ အေလာင္းေတာ္ဆင္မင္း၊ အင္ၾကင္းပန္းပင္ကို ဦးကင္းျဖင့္ေ၀ွ႔ခိုက္၍ ၿပိဳက္ၿပိဳက္က်ေစ ပန္းမိုးရြာေစတဲ့အခါ လက္၀ဲေတာ္ေလညာက စူဠသုဘဒၵါကိုယ္ထက္ သစ္ေျခာက္သစ္ခက္၊ ပရြက္ပဆုပ္၊ ခါခ်ဥ္ထုပ္တုိ႔ လႈပ္တိုင္းေႂကြၿပီး၊ လက္ယာေတာ္ေလေအာက္ မဟာသုဘဒၵါကိုယ္ေပၚမွာ ပန္းပြင့္ပန္းငံု ပန္း၀တ္မႈန္တုိ႔ စုၿပံဳေႂကြက်လာခဲ့တယ္။ ဒါကို အထင္လြဲစိတ္နာ ရန္ၿငိဳးဖြဲ႕ခဲ့တဲ့ စူဠသုဘဒၵါ မိဖုရားက ငါးရာေသာ ပေစၥကဗုဒၶ အရွင္ျမတ္တုိ႔ကို ၾကာပ်ားရည္လွဴဒါန္းအၿပီး ဆုေတာင္း မွားခဲ့တယ္။ လူ႔ဘ၀မွာ ဧကရာဇ္ရဲ႕ ေတာင္ညာစံမိဖုရားအျဖစ္ကို သုဘဒၵါအမည္နဲ႔ ရလိုေၾကာင္း၊ ဇာတိႆရဉာဏ္လုိ႔ေခၚတဲ့ အရင္ဘ၀ ကို ျပန္သိတဲ့ဉာဏ္ရလိုေၾကာင္းနဲ႔ ဆဒၵန္ဆင္မင္းကို အေသဆိုးေသေစၿပီး အစြယ္ျမတ္ျဖတ္ယူႏိုင္သည္ ျဖစ္ရပါေစလို႔ ဆုေတာင္းမွားခဲ့တာ။ ဆုေတာင္းၿပီး ခႏၶာျပတ္ေႂကြ ေသဆံုးခဲ့တယ္။

 ဆုေတာင္းျပည့္ခဲ့တယ္လုိ႔ ဆိုရမွာေပါ့။ မဒၵရာဇ္မင္းႀကီးရဲ႕သမီးေတာ္ သုဘဒၵါဆိုတဲ့ ဘ၀သစ္ကိုရတယ္။ အရြယ္ေရာက္ေတာ့ ကာသိကရာဇ္တိုင္း ဗာရာဏသီမင္းရဲ႕ မိဖုရားျဖစ္လာခဲ့တယ္။ အတိတ္ဘ၀ရန္ၿငိဳးေၾကာင့္ ဆင္မင္းကိုသတ္၊ အစြယ္ျဖတ္ယူဖုိ႔ ေသာႏုတၱရ မုဆိုးကို ဆင္မင္းေနရာ ေဟမာတစ္ေၾကာ ေတာရဲ႕အေနအထားကို ႁမြက္ၾကားၫႊန္ျပေစခိုင္းတယ္။ မုဆိုးလည္း ခ်ဳံကိုခုတ္ပိုင္း အင္တိုင္းကို ထြင္ သစ္ပင္ကိုေဖာက္ ေခ်ာက္ကိုခုန္ေက်ာ္ ၫြန္ေပၚတံုးခင္း ထံုးအင္းျမစ္ေရ ျခားဆီးေနလည္း ေလွလုပ္လို႔ကူးနဲ႔ ခုနစ္ႏွစ္၊ ခုနစ္လ သြားခဲ့ရတယ္။ ေျမေအာက္ဥမင္တူးတယ္။ ေဒါက္ျခာ၊ သကၤန္း၊ ပုတီးေတြနဲ႔ အသြင္အျပင္ ေျပာင္းတယ္။ ေျမေအာက္ဥမင္ကေန ဆင္မင္းကို စိန္တပ္စဥ္းသြား ဆိပ္လူးျမားတပ္ ပစ္ခတ္လိုက္ပါေရာ။ ဆင္မင္းရဲ႕ ဟစ္ေအာ္ညည္းညဴသံအဆံုး ဆင္အေပါင္း ရန္သူရွာဖို႔ ထြက္ခြာၾကရတယ္။ ေနာက္ထပ္တစ္ခါ ျမားခ်က္လာရင္ မဟာသုဘဒၵါကို ထိမွာစိုးလုိ႔ ႏွင္ေတာ္မူတယ္။ ျမားခ်က္လာရာ ဆင္ျခင္ေတာ္မူၿပီး ေျခေတာ္နဲ႔ရွပ္ ဥမင္အရပ္က မုဆိုးရဲ႕ ရေသ့ရဟန္းဟန္ေဆာင္ထားတဲ့ အသြင္ကိုေတြ႕ေတာ့ အသက္ခ်မ္းသာေပးတယ္။ ဒီေနရာကစၿပီး စကားေျပကို ေကာက္ႏုတ္ထားတာပါ ကေလး။

(က) စာေရးသူ၏ ႐ႈေထာင့္
 ဒီ၀တၳဳကို လူ႔သဘာ၀ ပဓာန၀တၳဳလုိ႔ သတ္မွတ္ၾကတယ္ကေလး။ လူ႔သဘာ၀ဆိုတာက ေလာဘ၊ ေဒါသနဲ႔ အသာစီးရလိုျခင္း ရိွေနၾကသလို ေမတၱာ ၾကင္နာမႈ၊ စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံမႈေတြလည္း ရိွေနၾကတယ္ကေလး။ “ပဓာန” ဆိုတာက လိုရင္းအခ်က္ေပါ့။ လူ႔စ႐ိုက္ လူ႔သဘာ၀ကို ေဖာ္ျပခ်င္တာက လိုရင္းေလ။ ဆဒၵန္ဆင္မင္းက သူေတာ္ေကာင္း၊ သုဘဒၵါတုိ႔ ေသာႏုတၱရမုဆိုးတုိ႔က သူယုတ္မာ။ စာေရးသူရဲ႕ အသိေပးခ်င္တဲ့ အခ်က္က သူေတာ္ေကာင္းစ႐ိုက္နဲ႔ သူယုတ္မာစ႐ိုက္ကို ႏိႈင္းယွဥ္ေဖာ္ျပၿပီး သူေတာ္ေကာင္းစ႐ိုက္ကို အားက်အတုယူေစလိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ ရန္ၿငိဳးထားမႈရဲ႕ ဆိုးက်ဳိးေတြကို ေဖာ္ျပအသိေပးလိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္လို႔ ကေလးသေဘာ ေပါက္ေလာက္ပါတယ္ေနာ္။

(ခ) စကားေျပ၏ ႐ႈေထာင့္
 အေသးစိတ္ေလ့လာေလ အရသာေတြ႕ေလျဖစ္လို႔ ကေလးကိုယ္တိုင္အားထုတ္တာ အေကာင္းဆံုးပါ။ ခက္ခဲတယ္ဆိုၿပီး ေနာက္တြန္႔တတ္တဲ့သူက ပညာနဲ႔ေ၀းတတ္တယ္ေလ။ အခုကေလးေလ့လာမယ့္ ဦးပုညဆိုတာက ကဗ်ာဉာဏ္အာေဘာ္က ကေလာ္တိုင္းထြက္သူလုိ႔ ဆိုစမွတ္ျပဳထားတဲ့သူေနာ္။

စကားလံုးေ၀ါဟာရ အသံုးအႏႈန္းမ်ား

 ၁။ စ႐ိုက္သဘာ၀ေပၚလြင္ထင္ရွားေစဖို႔ စကားလံုးေရြးခ်ယ္ သံုးစြဲတယ္။ မုဆိုး၏ ကိုယ္လြတ္႐ုန္းစ႐ိုက္၊ အျပစ္ကို ထိမ္ခ်န္ကာ အျခားသူကို အျပစ္ဖို႔တတ္ေသာ စ႐ိုက္မ်ားေပၚလြင္ေစရန္ သုဘဒၵါအေၾကာင္း မေကာင္းဆိုရာမွာ “အဆာက်ယ္” “အေသာ့ငို” “ေက်းဇူး ရွင္မ”၊ ကာသိမင္းအေၾကာင္း မေကာင္းဆိုရာမွာ “ဟိုလူႀကီးက ပ်ာယီးပ်ာယာ”၊ သူ႔ကိုၿခိမ္းေျခာက္ေၾကာင္းကို “ဇိ၀နတ္ၳိ၊ နင္ေသမည္ကိုသိစံ့”၊ ကိုယ္လြတ္႐ုန္းေတာ့ “ကံကြက္က်ား”စတဲ့ အသံုးေတြဟာ စာေရးသူရဲ႕ အားထုတ္မႈေတြပါပဲ။

 ၂။ သုဘဒၵါမိဖုရားကို ေ၀ါဟာရအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေခၚေ၀ၚသြားပံုေတြက “ကာသိမင္းရဲ႕ သက္ႏွင္းေတာင္ညာ”၊ “အဆာက်ယ္လွ ရွင္ဘုရင္မႀကီး”၊ “ေက်းဇူးရွင္မ”၊ “အစြယ္ကိုလိုသူ”၊ “ဉာဏ္၀ကၤႏၲ၊ ယုတ္မာလွေသာ အမိုက္မ”၊ “မိန္းမဆိုး”၊ “ပလႅင္ညာရံ ေရႊဘံုပ်ံမွာ စံေပသည့္နတ္”၊ “ေရႊဘံုသူမွန္ကူ”၊ “မုဆိုးတစ္ပိုင္း မိန္းမ႐ိုင္းႀကီး”၊ “ဗာရာမင့္လည္ဆြဲ” ဆိုၿပီး ပရိယာယ္ပုဒ္ေတြသံုး၊ ေ၀ါဟာရႂကြယ္၀ပံုကို ေထာက္ျပ ေျဖႏိုင္ပါတယ္။

 ၃။ ဆဒၵန္ဆင္မင္းကို ေရးဖြဲ႕သြားတဲ့ စကားလံုးအသံုးအႏႈန္းေတြကိုလည္း ရွာၾကည့္သင့္တာေပါ့ကေလး။ “ဆင္မင္းသခင္ ထိပ္ေခါင္တင္”၊ “ထိပ္ထားဘုန္းေမာ္ ဆင္မင္းေက်ာ္”၊ “ဆဒၵန္ဘုန္းႂကြယ္”၊ “ေငြေတာင္ႀကီးအဟန္ ဆဒၵန္မင္းျမတ္”၊ “အေလာင္းေတာ္ျမတ္ ေဗာဓိသတ္”၊ “သံုးတိုက္လံုးနတ္ ဆင္မင္းျမတ္”၊ “ေငြေတာင္ႀကီးအသြင္ ခင္မလင္”၊ “သင့္သက္ေ၀ငယ္လင္”၊ “ဆဒၵန္ဆင္ေကာင္း ဘုရားေလာင္း” ဆိုၿပီး အေျပာင္းအလဲျဖစ္ေအာင္ ေ၀ါဟာရႂကြယ္ႂကြယ္၀၀ သံုးျပသြားပါတယ္ေလ။

 ၄။ ေသာႏုတၱရမုဆိုးကိုလည္း ဇာတ္ေၾကာင္းေျပာသူက မႏွစ္ၿမိဳ႕တဲ့ေလသံနဲ႔ ေခၚေပမဲ့ ဘုရားေလာင္းကေတာ့ ခြင့္လႊတ္သည္းခံၿပီး က႐ုဏာအျပည့္နဲ႔ ေခၚဆိုဟန္ကို ခြဲျခားျမင္ၾကည့္စမ္းပါ ကေလးေရ။ ဇာတ္ေၾကာင္းေျပာသူရဲ႕ အသံုးအႏႈန္းအျဖစ္က “ရန္သူပုဂ္ၢိဳလ္ ေသာႏုတၱိဳရ္”၊ “မုဆိုးေပတလူ အေခါက္ထူ”၊ “မုဆိုးညစ္ေထး ငမိုက္ေခြး”၊ “မုဆိုးလူပ်က္ ဖုတ္သဘက္” ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းေတြမွာ မုဆိုးကို စက္ဆုပ္ရြံရွာမုန္းတီးျခင္းနဲ႔ အေရးအသားကိုႏွစ္သက္ျခင္း ၀ိဘစၦရသကို ပံုေဖာ္ေပးခဲ့ႏိုင္တယ္။ ဘုရားေလာင္းရဲ႕ အာလုပ္စကားေတြမွာေတာ့ “အခ်င္းမုဆိုး”၊ “အသင္မုဆိုး”၊ “ေတာပုန္းခ်ဳံလွ်ိဳး သင္မုဆိုး”၊ “အေဆြေတာ္ ေသာႏုတၱရ” ဆိုၿပီး ေဒါသကိေလသာကို ခ်ဳပ္တည္းႏိုင္တဲ့ အေျပာအဆိုကို ပံုေဖာ္သြားတာေပါ့။

 ၅။ ကာရန္ခ်ိတ္စကားေျပ အသြားနဲ႔ အေရးအသားေၾကာင့္ ကာရန္ရဲ႕ အထိန္းအကြပ္ကိုငဲ့ၿပီး “ပန္းပင္ဖုတ္လိႈက္”၊ “ေသြးစီးသံထြက္”၊ “ေတာင္လူးေျမာက္လည္း”၊ “ေပါက္လြတ္ ဗရပြာ”၊ “ေစ့ေရေၾကာင္းလ်ား”၊ “သည္းစိုင္ေလာင္ခ်စ္” စသည္ျဖင့္ ဖန္တီးေရးသားမႈေတြလည္း ေတြ႕ႏိုင္ေၾကာင္း ေျဖဆိုေပးႏိုင္ပါတယ္ကေလး။

 ၆။ တရားေဟာစာ၀တၳဳျဖစ္တဲ့အတြက္ ပါဠိသက္စကားလံုးသံုးစြဲမႈကို မၾကာခဏထည့္သံုးထားတယ္။ ဆႏ္ၵ၊ ကိစ္ၥ၊ ဂုဏ္၊ လုဒၵက၊ ဇီ၀နတ္ၳိ၊ က႐ုဏာ၊ ေဗာဓိသတ္၊ မိစၦာ၊ ေလာကတၱရ၊ ပါရဂူ၊ မုတၱာ၊ ေဒါသ၊ ဥပဒ္၊ ဣဒ္ၶိပါဒ္၊ မဏိ ဆိုတာေလးေတြဟာ ပါဠိစကားေတြပါဠိသက္ေ၀ါဟာရေတြလို႔ ေလ့လာထားသင့္ပါတယ္ကေလး။

 ၇။ ပဇာ၊ ကံေကၽြး၊ ရြာစား၊ က်ဴေငြတံုး စတဲ့  ေရွးသံုးစကားတခ်ဳိ႕ကိုလည္း ေလ့လာမိေၾကာင္းလည္း လိုမွာေပါ့။

 ၈။ ကာရန္ခ်ိတ္စကားေျပဟန္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ လကၤာစကားေျပေရာ ေရးဖြဲ႕ထားတဲ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္စာေရးဟန္ျဖစ္လို႔ အသံခ်ဳိသာစြာ ဖတ္ရြတ္ႏိုင္ေအာင္ ကာရန္ရွာေရးဖြဲ႕ေၾကာင္း။ မာန္ဇြဲႏွင့္ အံခဲ၊ ဘုရားေလာင္း မယားေဟာင္းဆိုတဲ့ နေဘထပ္ဂုဏ္ေျမာက္ေသာ ေ၀ါဟာရ အသံုးအႏႈန္းမ်ားကို ေတြ႕ရေၾကာင္းလည္း ေလ့လာထားပါကေလး။ ဒါဆို ဒီစကားေျပထဲက စကားလံုးေ၀ါဟာရအသံုးအႏႈန္း ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ေလ့လာ တင္ျပပါဆို ကေလးက သိပ္အားစိုက္စရာ မလိုေတာ့ဘူးေပါ့။

 ၉။ ကာရန္ကိုငဲ့ရတာ၊ သိုင္း၀ိုင္းဖြဲ႕ႏြဲ႕တန္ဆာဆင္လိုတာေတြေၾကာင့္ အက်ဥ္းကို အက်ယ္ေရးထားတာလည္း ေတြ႕ရမယ္။ အဆာက်ယ္၊ နားေတာင္းပြတ္၊ စိမ္းကားမ်က္ၿငိဳး၊ ေရြသံုးရံျခယ္ အစရိွတဲ့ အသံုးအႏႈန္းေတြမွာေတာ့ ၾသဇဂုဏ္ေျမာက္က်စ္လ်စ္မႈကို ေတြ႕ႏိုင္ေၾကာင္း ကိုလည္း မွတ္သားထားပါ ကေလးေရ။

၀ါက် ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ပံု

 ၁။ ကာရန္ခ်ိတ္၀ါက်မ်ားႏွင့္ဖြဲ႕စည္းကာမဓုရတာဂုဏ္ေျမာက္ေအာင္ေရးဖြဲ႕ထားေၾကာင္း ေျဖဆိုပါကေလး။ လူမ်ဳိးတကာ  ႀကံငွာ မရဲ ႀကံ၀ံ့ခဲေသာ အႀကံကိုႀကံ၍ ငါ့ထံေရာက္၀င္ ငါသို႔ဆင္ကို အရွင္လတ္လတ္ သင္သတ္သည့္အေၾကာင္းကား စသျဖင့္ ကာရန္ ခ်ိတ္ထားပံုကို ကေလးကိုယ္တိုင္ရွာဦးေနာ္။ ကာရန္ဆိုတာ အသတ္တူ၊ အသံတူစကားလံုးေပါ့။

 ၂။ ၀ါက်တို သံုးစြဲမႈမပါ၀င္ဘဲ ၀ါက်ရွည္အနည္းငယ္မွအပ ၀ါက်လတ္မ်ားျဖင့္သာ အမ်ားအားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းထားပါတယ္ဆိုတာ ေလ့လာမိပါေစ။

 ၃။ ဇာတ္ေၾကာင္းေျပာသူရဲ႕ အပိုင္းကို အဓိကမျပဳဘဲ ဇာတ္ေဆာင္ေတြရဲ႕ တိုက္႐ိုက္စကားေတြကို ၀ါက်ေရးဖြဲ႕ထားတယ္။ တိုက္႐ိုက္စကား ၀ါက်ေတြဟာ အေျပာ (စကား) ဟန္နဲ႔ အေရး (စာ) ဟန္ႏွစ္မ်ဳိးလံုး သံုးထားတယ္။ ၀ါက်တစ္ေၾကာင္းတည္းမွာ အေျပာဟန္ပစၥည္းေရာ၊ အေရးဟန္၀ိဘတ္ပါ တြဲသံုးတာမ်ဳိးေလ။ သာဓကအေနနဲ႔ “သာမန္ဂုဏ္ငယ္ ဆင္နက္စြယ္မ်ားကိုလည္း နား၀ယ္ လက္မခံ ညီႇေစာ္နံသည္ဟု ရြံသတဲ့ဘုရား”ဆိုတဲ့၀ါက်မွာ “ညီႇေစာ္နံသည္ဟု”က အေရးဟန္၊ “ရြံသတဲ့ဘုရား”က အေျပာဟန္ေပါ့။ “စြယ္ ေတာ္ရွင္ကို လ်င္လ်င္ျဖတ္ခ်ဳိး၍ သင္မုဆိုး စိတ္ရိွတိုင္းျပဳပါေတာ့” ဆိုတဲ့၀ါက်မွာ “လ်င္လ်င္ျဖတ္ခ်ဳိး၍”က စာဟန္ “စိတ္ရိွတိုင္းျပဳပါေတာ့”က စကားဟန္ေပါ့ကေလးရယ္။

 ၄။ အေတာ္ထူးျခားတဲ့ ၀ါက်ေရးဟန္က စာေရးသူက ေျပာျပဟန္မဟုတ္ဘဲ ဇာတ္ေဆာင္ေျပာစကားကို တိုက္႐ိုက္ေျပာေနသံနဲ႔ ေရးေနရင္း ဇာတ္ေဆာင္ရဲ႕စကားထဲမွာပါတဲ့သူရဲ႕ ေျပာသံကို ထပ္ဆင့္ထည့္ေရးသြားတာမ်ဳိး။ မုဆိုးလည္း ဆိုတာက စာေရးသူရဲ႕ ေျပာသံ။ “ဆင္မင္းသခင္ ထိပ္ေခါင္တင္၊ လူအိုမုဆိုး ကၽြန္ေတာ္မ်ဳိးကား---”စသျဖင့္ေလွ်ာက္တင္ေနတာ ေသာႏုတၱရမုဆိုးရဲ႕ တိုက္႐ိုက္ စကား။ အဲဒီစကား၀ါက်ထဲမွာ “ဟဲ့ေနာ္ လုဒၵက၊ ဆင္စြယ္ကိုမရလွ်င္ ဇီ၀နတ္ၳိ နင္ေသမည္ကိုသိစံ့”ဆိုတဲ့ ကာသိမင္းရဲ႕ အမိန္႔ေတာ္စကားကို ထပ္ဆင့္ထည့္သြားတာမ်ဳိးေပါ့။ ေတြ႕လားကေလး။ ဒီလို၀ါက်ဟန္ဖန္တီးၿပီး သ႐ုပ္ေဖာ္တဲ့အေရးအသားက စာကိုနာၾကားသူမ်က္လံုးထဲ ဇာတ္ေဆာင္ေတြ ျပဳမူလႈပ္ရွားဟန္ကိုပါ ျမင္ေယာင္လာေတာ့တာေပါ့။

 ၅။ စကားေျပရဲ႕နိဂံုးအပိုင္း၊ မုဆိုးက စြယ္ေတာ္ျမတ္ကို သုဘဒၵါမိဖုရားအား ဆက္သၿပီး သုဘဒၵါခံစားရပံု၊ သနားစိတ္ျဖစ္ပံု၊ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္အေတြး၊ ပူေဆြးေသာကေရာက္ ရင္ကြဲနာက်ေသဆံုးပံုအထိကို စာေရးသူက ေျပာျပဟန္ ကာရန္ခ်ိတ္၀ါက်ေတြနဲ႔ ေရးဖြဲ႕သြားေၾကာင္း ေလ့လာေျဖဆိုေပးပါ ကေလးေရ။ ဒီမွာ ၀ါက်ရွည္ႀကီးတစ္ေၾကာင္းတည္းကို သမၺႏၶေတြနဲ႔ခ်ိတ္ၿပီး ေရးသြားတယ္။ ၀ါက်ရွည္လ်ားေပမဲ့ ရွင္းလင္းေျပျပစ္လို႔ေနေၾကာင္းပါ ထည့္ေျဖပါကေလး။

အလကၤာ ဖန္တီးမႈ
 အလကၤာဆိုတာက စာရဲ႕အဆင္တန္ဆာေနာ္။ စာကို အဆင္တန္ဆာနဲ႔ လွပေ၀ဆာေအာင္ေရးတဲ့အခါ စာေရးသူရဲ႕ အားထုတ္ဖန္ တီးမႈ ပါ၀င္ရမယ္ကေလး။ ေန႔စဥ္သံုး၊ ရပ္သံုးရြာသံုး၊ အမ်ားသံုးစကားေလးကိုလည္း ကိုယ္ေရးေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာမွာ အကြက္ဆိုက္လုိ႔ လွလွပပ ထည့္သံုးလိုက္တဲ့အခါ အဆင္တန္ဆာအျဖစ္ ႏွစ္သက္လက္ခံသြားတတ္တယ္။ ေျမစာျမက္ကေလးက ဘိသိက္သြန္းမယ့္ ေငြဖလားထဲ သန္႔သန္႔စင္စင္ေရာက္ေနၿပီး ကဗ်ာဆန္ေနသလိုေပါ့။ စာေရးသူကိုယ္တိုင္က ေစတနာတစ္ခုနဲ႔ ေ၀ါဟာရတြဲစပ္ အား ထုတ္ထားတဲ့ အလကၤာမ်ဳိးလည္း ရိွလိမ့္မယ္။ သူ႔ေစတနာက ထင္ရွားသိလြယ္ပါေစဆိုတဲ့ ေစတနာေလ။ ဒါမ်ဳိးက ပိုလို႔အသိ အမွတ္ျပဳထုတ္တာေပါ့။ ဦးပုညက အလကၤာဖန္တီး အားထုတ္ရာမွာ ပါရမီရွင္ပါပဲ။

 ၁။ ဥပမာအလကၤာေတြအျဖစ္ ကိုယ္တိုင္ေလ့လာၾကည့္ပါကေလး။ အဓိကေျပာျပခ်င္တဲ့အေၾကာင္း (ဥပေမယ်)၊ ခိုင္းႏိႈင္းတင္ စားလိုက္တဲ့ (ဥပမာန)၊ တူညီတဲ့အရည္အခ်င္း (သဓမၼ)၊ အႏိႈင္းျပစကား (ဥပမာေဇာတက) ဆိုတဲ့ အခ်က္ေလးခ်က္ကို ေတြးေပါ့။  ျဖဴေဖြးျမင့္မားတဲ့ ဆဒၵန္ဆင္မင္းရဲ႕ ကိုယ္လံုးေတာ္ကို ေငြေတာင္ႀကီးအဟန္၊ ေငြေတာင္ႀကီးအသြင္ ဆိုၿပီးခိုင္းႏိႈင္းပါတယ္။ ျဖဴေဖြး သန္႔စင္ေပ်ာ့ေပ်ာင္းတဲ့ ဆင္မင္းရဲ႕ ႏွာေမာင္းေတာ္ကို က်ဴေငြတံုးအလား၊ ဆဒ္ၵန္ဆင္မင္း၏ ၾကင္နာသနားခြင့္လႊတ္ျခင္းကို ရရိွတဲ့ မုဆိုးကို ရင္ႏွစ္သားကဲ့သို႔၊ မညႇာမတာ ရက္စက္စြာ ႏိုင္ထက္စီးနင္းျပဳတတ္တဲ့စ႐ိုက္ပိုင္ရွင္ မုဆိုးအျပဳအမူကို ရန္ဘက္ခ်င္းကဲ့သို႔၊ မခြဲမခြာျမတ္ႏိုးရတဲ့ မဟာသုဘဒ္ၵါ မိဖုရားကို ေရႊလည္ရြဲကဲ့သို႔ဆိုၿပီး နာမ္ကိုနာမ္ခ်င္း ခိုင္းႏိႈင္းသြားတယ္။ အျဖစ္အပ်က္ကို ထင္ရွားသိလြယ္ေအာင္ ႏိႈင္းတာလည္းရိွေသးတယ္။ ဆင္မင္းရဲ႕ အာခံတြင္းမွ ေသြးမ်ား ဒလေဟာစီးက်လာပံုကို ကန္က်ဳိး၍လာသကဲ့သုိ႔၊ ဆဒၵန္ဆင္မင္း အစြယ္ေျမသို႔က်ပံုကို ေရႊေတာင္ႀကီးၿပိဳသကဲ့သို႔၊ သုဘဒၵါမိဖုရားက ဆင္မင္းအေပၚအလြယ္တကူ သံေယာဇဥ္ျဖတ္ပံုကို သစ္ေယာင္းခက္ခ်ဳိးသကဲ့သို႔လုိ႔ ခိုင္းႏိႈင္းသြားတာ ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ေျဖဆိုေပါ့။

 ၂။ အနက္အဓိပၸာယ္ကို အေတြးသိနဲ႔သိမွ အလကၤာကို ေဖာ္ထုတ္ခံစားႏိုင္တာကေလးရဲ႕။ သာမန္မေျပာဘဲ လြန္ၾကဴးစြာေျပာလိုက္တာ က ဘာအဓိပၸာယ္လို႔မသိရင္ အဆင္တန္ဆာမွန္းလည္း သိေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူးေလ။ ကေလးတုိ႔ေလ့လာေနတာေတြက အနက္အဓိပၸာယ္ ကို အဆင္တန္ဆာျပဳေနတာေတြကို ေလ့လာေနရတာ။ အခု ဦးပုညက အတိသယ၀ုတ္ၱိအလကၤာေတြကို ဘယ္လိုအားထုတ္သြားလဲ ေလ့လာၾကည့္ရေအာင္။ ဆင္မင္းရဲ႕အစြယ္ကို မညႇာမတာ တိုက္ျဖတ္မႈေၾကာင့္ အာခံတြင္းမွ ေသြးမ်ားဒလေဟာစီးက်လာပံုကို ေသြး ေခ်ာင္းက်၊ သုဘဒၵါမိဖုရား သည္းထန္စြာငိုေႂကြးပံုကို က်မ်က္ရည္ေခ်ာင္းျဖစ္လုိ႔ ေသြးေတြ၊ မ်က္ရည္ေတြကို တသြင္သြင္ စီးေနတဲ့ ေရစီး ေၾကာင္း (ေခ်ာင္း)ျဖစ္သြားတယ္လုိ႔ အလြန္အၾကဴးေျပာၿပီး သ႐ုပ္ေဖာ္ေရးဖြဲ႕သြားတာမ်ဳိးဆို အတိသယ၀ုတ္ၱိအလကၤာလုိ႔ ကေလးက သေဘာေပါက္ရမွာပါေနာ္။

 ၃။ ၀ကၤ၀ုတ္ၱိအလကၤာဆိုတာက တိုက္႐ိုက္မဆိုခ်င္လို႔ သြယ္၀ိုက္ေျပာတာေနာ္။ ဥပမာနဲ႔ခိုင္းႏိႈင္းတာ၊ အလြန္အၾကဴးေရးဖြဲ႕ၿပီး  သိလြယ္ေစတာ၊ ဂုဏ္ရည္တူကို ထပ္တူျပဳေနတာေတြလည္း သေဘာေပါက္ေအာင္ေတြးရင္ သြယ္၀ိုက္ေျပာေနတာပါပဲ။ သုဘဒၵါငိုတယ္လုိ႔ တိုက္႐ိုက္မေျပာဘဲ က်မ်က္ရည္ေခ်ာင္းျဖစ္တယ္လုိ႔ သြယ္၀ိုက္ေျပာတာပဲေလ။ အစြယ္ျမတ္ေျမသို႔က်တယ္လို႔မေျပာဘဲ ေရႊေတာင္ႀကီးၿပိဳတယ္လုိ႔ သြယ္၀ိုက္ေျပာတာပဲေလ။ ဥပမာအလကၤာ၊ အတိသယ၀ုတ္ၱိ အလကၤာ၊ ႐ူပကအလကၤာ သံုးမ်ဳိးလံုးဟာ ၀ကၤ၀ုတ္ၱိအလကၤာရဲ႕ မ်ဳိးကြဲေတြပဲေနာ္ကေလး။ ဒီစကားေျပမွာ သုဘဒၵါမိဖုရားလုိ႔ တိုက္႐ိုက္မေရးဘဲ ေက်းဇူးရွင္မ၊ ေရႊဘံုပ်ံမွာ စံေပသည့္နတ္၊ မုဆိုးတစ္ပိုင္း မိန္းမ႐ိုင္း၊ ေရႊဘံုသူမွန္ကူ၊ ဗာရာမင့္လည္ဆြဲလုိ႔ သြယ္၀ိုက္သံုးသြားတာေတြကို အလကၤာအျဖစ္ ႐ႈျမင္တတ္ရမယ္။ မိမိတစ္ဦးတည္းသာ အျပစ္ဒဏ္ ခံရတာကို ကံကြက္က်ား၊ ျမတ္စြာဘုရားကို ဘ၀ပါရဂူ၊ ဘုရားေလာင္း ဆဒၵန္ဆင္မင္းကို သံုးတိုက္လံုးနတ္၊ သုဘဒၵါရဲ႕အမုန္းရန္ၿငိဳးနဲ႔ေစခိုင္းခ်က္ေၾကာင့္ ပစ္ခတ္တဲ့ အဆိပ္လူးျမားကို မယားေဟာင္းလက္နက္၊ အမုန္းစိတ္ကို ရွင္သန္ႀကီးထြားေစတာကို မုန္းပင္စိုက္ပ်ဳိး၊ သံသရာတစ္ေလွ်ာက္ ရန္ၿငိဳးမေျပျဖစ္ေနမည္ကို မီးဆက္၍ပ်ဳိး၊ သံေယာဇဥ္အခ်စ္မ်ားကို စြန္႔လႊတ္ကုန္ဆံုးေစတာကို  ခ်စ္ႀကိဳးျဖတ္ေျဖ ဆိုတာေတြကို ရွာေဖြေတြးဆ ေလ့လာပါေနာ္ ကေလးေရ။

 ၄။ ဥပေမယ် (အႏိႈင္းခံ) နဲ႔ ဥပမာန (အႏိႈင္း) ဟာ မခြဲမျခား တစ္သားတည္းပါပဲလို႔ ဂုဏ္ရည္တူ နာမ္ႏွစ္ခုကို ထပ္တူျပဳဖြဲ႕တဲ့ အလကၤာက ႐ူပကပါပဲကေလးေရ။ ဒီမွာလည္း အဓိကေျပာခ်င္တဲ့ အႏိႈင္းခံက ဘာလဲ။ ဘယ္လိုဂုဏ္ရည္ ထပ္တူျဖစ္ေနတာလဲလို႔ အနက္အဓိပၸာယ္ကိုသိဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ အနက္အဆင္တန္ဆာကိုး။ ပြားမ်ားေတာက္ေလာင္ ပ်က္စီးေစတတ္တဲ့သေဘာမွာ ရန္ၿငိဳးဟာ ေလာင္စာပဲလို႔ထပ္တူျပဳေတာ့ ေလာင္စာရန္ၿငိဳး၊ ႀကီးမားျပန္႔ကားေနတဲ့အသြင္မွာ မုဆိုးရဲ႕“ေလး”ဟာ ပ်ံ၀ဲေနတဲ့စြန္ႀကီး အေတာင္ျဖန္႔ထားတာနဲ႔ ထပ္တူပဲလို႔ဆိုခ်င္ေတာ့ ေလးစြန္ေတာင္၊ တစ္စစ ရွင္သန္ႀကီးထြားရာမွာေတာ့ အမုန္းဆိုတာ သစ္ပင္နဲ႔ထပ္တူပဲလို႔ ဆိုခ်င္တဲ့ မုန္းပင္၊ ရစ္ပတ္တြယ္ၿငိေႏွာင္ဖြဲ႕တဲ့သေဘာ ထပ္တူက်တဲ့ အခ်စ္နဲ႔“ႀကိဳး”ကို ခ်စ္ႀကိဳး၊ ျမတ္ႏိုးဖြယ္တင့္တယ္တဲ့ ဂုဏ္ရည္တူတဲ့ အင္ၾကင္းပန္းနဲ႔ နာရဏီေရႊကို နရဏီေရႊခိုင္ အင္ၾကင္းၿမိဳင္၊ စိမ္းစိုမႈ အထုအထည္ခ်င္းထပ္တူက်ေနတဲ့ ပေညာင္ပင္နဲ႔ ျမေက်ာက္အစိုင္ အခဲကို ျမစိုင္ပေညာင္၊ ၀င္းလက္ေတာက္ပၾကည္လင္ေနပံု ထပ္တူက်တဲ့ သုဘဒၵါရဲ႕မ်က္ႏွာနဲ႔ ေငြလမင္းကို မ်က္ႏွာေငြလ ဆိုၿပီး ေရးဖြဲ႕မႈ ေတြက ႐ူပကအလကၤာေျမာက္တဲ့ အဖြဲ႕အႏြဲ႕ေတြပါပဲ ကေလးေရ။

 ၅။ ၾကားရတဲ့အသံကို အစြဲျပဳၿပီး သ႐ုပ္ေပၚလြင္ေအာင္ဖြဲ႕တ့ဲ အလကၤာက ျမည္သံစြဲအလကၤာေပါ့ကေလး။ ဘုရားေလာင္း ဆင္မင္း ကိုယ္ေတာ္တိုင္ တိုက္ျဖတ္လွဴမွ “စြယ္ေတာ္ျမတ္အစံုသည္  ျပတ္တိုတံုး၍ ဗုန္းဗုန္းေျမသို႔က်ေလ၏”ဆိုတဲ့ အေရးအဖြဲ႕မွာ စြယ္ေတာ္အစံု ေျမသို႔ျပဳတ္က်ေသာအသံ ဗုန္းဗုန္းဆိုတဲ့အသံကို ထည့္သြင္းေရးထားတာက ျမည္သံစြဲအလကၤာေပါ့ ကေလးေရ။

အခ်က္အလက္စီစဥ္ထားပံု
 ေကာက္ႏုတ္ထားတဲ့စကားေျပကို စာရဲ႕႐ႈေထာင့္ကေလ့လာတဲ့အခါ အေပၚမွာျပထားသလိုသာေလ့လာရင္ အထပ္ထပ္ဖတ္ၿပီး ျဖစ္ေနမွာေပါ့။ ဖတ္တိုင္းဖတ္တိုင္း အပိုင္းက႑ေတြ စီစဥ္ဖြဲ႕စည္းသြားတာက ျဖစ္စဥ္တက် ညီၫြတ္ေနၿပီး အံ၀င္ခြင္က်ရိွေနတာကို ကေလးေတြ႕ေနမွာပါ။ ဇာတ္ေဆာင္စ႐ိုက္ပီျပင္ေအာင္ ေရးဖြဲ႕ဖန္တီးပံုလည္း ေလ့လာရဦးမွာျဖစ္လို႔ အခ်က္အလက္အစီအစဥ္ကို ဒီလိုအက်ဥ္းခ်ဳပ္ေလး မွတ္ထားရေအာင္။ အစီအစဥ္ ခုနစ္ခ်က္ ခြဲျခားၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္ကေလး။

 ၁။ မိမိကိုသတ္ရသည့္အတြက္ ဘယ္လိုအက်ဳိးထူးရပါသလဲ ဆိုတဲ့အခ်က္ကို ဆဒၵန္ဆင္မင္းက ဘုရားေလာင္းပီပီ ျဖစ္လာတဲ့ဆိုးက်ဳိးရဲ႕ ျဖစ္တည္ျခင္းအေၾကာင္းကို ေဒါသထိန္းခ်ဳပ္၊ ေမတၱာနဲ႔ယွဥ္ၿပီး စူးစမ္းေမးျမန္းျခင္း။

 ၂။ လူယုတ္မာမုဆိုးက သူ႔အသက္ေဘးအတြက္ အျခားသူေတြကို အျပစ္ဖို႔ကာ ကိုယ္လြတ္႐ုန္း ေလွ်ာက္တင္ျခင္း။
 ၃။ ဆင္မင္းက သုဘဒၵါဟူေသာ အမည္ေၾကာင့္ အတိတ္ရန္ၿငိဳးကို ဉာဏ္ပညာျဖင့္ဆင္ျခင္သိရိွကာ သံသရာရန္ၿငိဳးေျပေစလို၍  အစြယ္ျဖတ္ယူရန္ ခြင့္ျပဳျခင္း။

 ၄။ သူယုတ္မာစိတ္နဲ႔ ေသာႏုတၱရမုဆိုးက စာနာညႇာတာျခင္းမရိွ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္စြာ အစြယ္ကို လႊျဖင့္ ျဖတ္တိုက္ျခင္း။
 ၅။ ျပတ္ဖို႔ေ၀းစြ၊ အရာမွ်ပင္မထင္ေသာ စြယ္ေတာ္ျမတ္ကို ဘုရားေလာင္းဆင္မင္းက ကိုယ္တိုင္ျဖတ္၍ ဂါရ၀ျဖင့္ ေပးလွဴျခင္း။
 ၆။ နာၾကည္းေ၀ဒနာမ်ား ခံစားရင္းပင္ သုဘဒၵါထံ မုဆိုးမွတစ္ဆင့္ မွာၾကားစကားမ်ားဆိုၿပီး အသက္ေသဆံုးကြယ္လြန္ျခင္း။
 ၇။ အစြယ္ျမတ္လက္၀ယ္ရရိွသြားေသာ သုဘဒၵါမိဖုရားလည္း ပူေဆြးေသာကေရာက္ ၀မ္းနည္းငိုေႂကြးရင္း ရင္ကြဲနာက် ေသဆံုးရျခင္း။
 လုိ႔ ေလ့လာထားရင္ ဇာတ္ကြက္ေတြရဲ႕ အခ်ိတ္အဆက္မိေနပံုကို ကေလးကိုယ္တိုင္ ႏွစ္သက္စိတ္ ျဖစ္လာမွာပါ။

ဇာတ္ေဆာင္စ႐ိုက္ ပီျပင္ေစရန္ သ႐ုပ္ေဖာ္အဖြဲ႕အႏြဲ႕မ်ား
 ဒါမ်ဳိးကိုလည္း အေရးအသားအတတ္ကို အကဲျဖတ္ျခင္းအျဖစ္ စာရဲ႕႐ႈေထာင့္က ထည့္ေလ့လာရတာပါပဲ ကေလးေရ။ စ႐ိုက္ဆိုတာက အျပဳအမူ၊ အေျပာအဆို၊ အေတြးအေခၚအႀကံအစည္ဆိုတဲ့ ကံသံုးပါး ေစတနာပဲေပါ့။ ေစတနာဆိုတာက ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းတတ္တဲ့ သေဘာကို ေခၚတာပါကေလး။ ကိုယ္-ႏႈတ္-ႏွလံုး အမူအရာလို႔ေျပာလည္း အတူတူပဲေနာ္။

 ဘုရားေလာင္းဆႏၵန္ဆင္မင္းရဲ႕ သူေတာ္ေကာင္းစ႐ိုက္ကို အခ်င္းမုဆိုးဆိုတဲ့ အေခၚအေ၀ၚကစၿပီး ကေလးသံုးသပ္ႏိုင္တယ္။ မိမိကိုသတ္ရတဲ့အေၾကာင္းကို စူးစမ္းေမးျမန္းတဲ့ ေလသံမွာကတည္းက သည္းခံျခင္း၊ ခြင့္လႊတ္ျခင္း၊ ရန္ကိုရန္ျခင္းမတံု႔ႏွင္းျခင္း စိတ္သေဘာေတြပါေအာင္ ေရးဖြဲ႕ျပထားတယ္လို႔ သံုးသပ္ေပးေပါ့။ မိဖုရားသုဘဒၵါ အရိပ္ပါေသာေၾကာင့္ ငါစဥ္းစားမိ စင္စစ္သိၿပီဆိုတဲ့ အဖြဲ႕က ဉာဏ္ပညာနဲ႔ ဆင္ျခင္တတ္ေသာ၊ အေၾကာင္းကိုသိတတ္ေသာ သေဘာေပါ့။ ေလာင္စာရန္ၿငိဳး မီးဆက္၍ပ်ဳိးမည္ေၾကာင့္ မိန္းမဆိုးအမုန္း ဘ၀တြင္ သည္မွ်ႏွင့္တံုးေစေတာ့ ဆိုတဲ့အဖြဲ႕က သံသရာရန္ၿငိဳးေျပေပ်ာက္ေစလိုတဲ့ စိတ္ထားလုိ႔ အကဲျဖတ္ေပးေလ။ ဥပဒ္ႀကီးစြာ ေ၀ဒနာကို ပညာျဖင့္သိမ္းဆည္းပံု အေရးအဖြဲ႕က ခႏ္ၲီပါရမီ ပညာပါရမီ ရင့္က်က္ပံုေပါ့။

 ငါ့စြယ္ေတာ္ျမတ္ ႐ိုးေတာ္ဓာတ္ကို ငါျဖတ္၍ လွဴေတာ့မည္ ဆိုတဲ့အေရးအဖြဲ႕ကေလးမွာ ဒါနပါရမီအတြက္ ရဲရင့္တဲ့ သူေတာ္ ေကာင္းစိတ္ကို ေတြ႕ရဦးမယ္ေလ။ မုန္းပင္စိုက္ပ်ဳိး ေျပခ်ိန္တိုင္၍မွ မေျပႏိုင္ၿငိဳးတတ္တဲ့ မုဆိုးတစ္ပိုင္း မိန္းမ႐ိုင္းႀကီးဆိုတဲ့ အဖြဲ႕က ဘ၀မွာပတ္သက္ဆက္ႏႊယ္ခဲ့ၿပီး မလိမ္ၼာမိုက္မဲသူကို က႐ုဏာေဒါေသာ ဆံုးမေနတဲ့ေလသံေပါ့ ကေလးရယ္။ စိတ္နာထိခိုက္လြန္းလို႔ ေျပာရတဲ့အေျပာကိုက ဖတ္ရသူရင္ထဲ မခ်ိေအာင္ပါပဲ။ အသက္ကိုစြန္႔ၿပီးေတာ့ သုဘဒၵါကို ဆံုးမခဲ့တဲ့စကားက ေဒါသအျပစ္ မျဖစ္ မေျမာက္ မမုန္းေလာက္သည္ကို အေဆာက္အအံု အျပစ္ႀကီးယူၿပီးလွ်င္ ျငဴစူမ်က္၀င္တဲ့အတြက္ ပါဏာတိပါတာကံထိုက္ၿပီလို႔ ဆံုးမသြားတာလို႔ ျဖန္႔ၾကက္ေတြးေနာ္ကေလး။ ရယ္ကာေမာကာ မ်က္ႏွာေငြလ ရႊင္ပပနဲ႔ ခင္မ၀မ္းေျမာက္ပါေလေတာ့လို႔ ေမတၱာပို႔ေနဆဲ့ သူေတာ္ေကာင္းစိတ္။ မုဆိုးေပတလူ အျပန္လမ္းမွာ ေဘးရန္ကာသန္း ပရိတ္ပန္းေတြေတာင္ မန္း၍ေပးေတာ္မူလိုက္တဲ့ အျပဳအမူနဲ႔ ရန္သူကိုပင္ ေစာင့္ေရွာက္လိုစိတ္ေတြကို ဦးပုညရဲ႕ ဇာတ္ေဆာင္စ႐ိုက္ ပီျပင္ေအာင္ သ႐ုပ္ေဖာ္ႏိုင္ျခင္းအျဖစ္ ေလ့လာပါကေလး ေရ။

 ေသာႏုတၱရမုဆိုးရဲ႕ သူယုတ္မာစ႐ိုက္ေဖာ္ အေရးအဖြဲ႕ေတြကိုလည္း ကေလးရွာေဖြၾကည့္။ ေယာက္်ားမပီသတဲ့စိတ္နဲ႔ အျပစ္ကို ၀န္မခံရဲတာက စၿပီးေတြ႕လိမ့္မယ္။ ကိုယ့္အက်ဳိးအတြက္ဆို တစ္ဖက္သူကို ေျမႇာက္ပင့္တတ္တဲ့စ႐ိုက္ကို ျမားနဲ႔ပစ္ခတ္ အေသသတ္ဖို႕ႀကံရြယ္ၿပီးမွ ဆင္မင္းသခင္ ထိပ္ေခါင္တင္၊ ထိပ္ထားဘုန္းေမာ္ ဆင္မင္းေက်ာ္၊ ေငြေတာင္ႀကီးအဟန္ ဆဒၵန္မင္းျမတ္ဆိုၿပီး ခၽြဲႏြဲ႕ ေျမႇာက္ပင့္အေခၚအေ၀ၚကိုက စာေရးသူက လူ႔စိတ္လူ႔သေဘာကိုသိလို႔ မုန္းစရာျဖစ္ေအာင္ သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ဖန္တီးခ်က္ပဲလုိ႔ ေ၀ဖန္ႏိုင္ တယ္ကေလး။ ခုနစ္ႏွစ္ ခုနစ္လ ေရာက္ေအာင္လာ၊ ေျမေအာက္ဥမင္ႀကီးတူး၊ ေလးစြန္ေတာင္ႀကီးနဲ႔ ပစ္တုန္းက အားခြန္ဗလနဲ႔ မလိုက္ဖက္စြာ “လူအိုမုဆိုး ကၽြန္ေတာ္မ်ဳိး”၊ “လူမလိမၼာ ကၽြန္မိစၦာ”နဲ႔ ကိုယ္လြတ္႐ုန္းေနပံုကိုက စက္ဆုပ္စရာ၊ ရြံရွာစရာ စ႐ိုက္ေပါ့။ သူက ေလးမွာျမားကေလးတပ္ၿပီး ေလးညိႇဳ႕ကို လႊတ္လိုက္တာေလးတစ္ခုပါပဲဆိုတဲ့သေဘာ ေလွ်ာက္တင္ခ်က္ကိုၾကည့္။ အျမင္ကတ္စရာ အသည္းယားစရာ။ “အစြယ္ကိုလိုသူ မိဖုရား၊ အသြားေစခိုင္းသူ မင္းဧကရာဇ္၊ ေလးပစ္သူဘုရားကၽြန္ေတာ္၊ ႀကံေဖာ္ႀကံဖက္ သံုးေယာက္ သားအနက္တြင္မွ” ဆိုတဲ့ အေရးအဖြဲ႕။ သူခိုးေသေဖာ္ညိႇတာေလ။ သုဘဒၵါနဲ႔ ကာသိမင္းအေၾကာင္း ေယာက္်ားႀကီးတန္မဲ့ အတင္းေျပာ အျပစ္ပံုခ်တဲ့ ေရးကြက္ေတြလည္း ထည့္ေျဖေပါ့။ ကံေကၽြးအျဖစ္ ရြာငါးရြာအပိုင္စားရဖို႔ သူ႔ေလာဘကို ထိမ္ခ်န္ၿပီး ရွင္ဘုရင္ၿခိမ္း ေျခာက္လုိ႔ပဲ မျဖစ္မေနလုပ္ရသလို ေလွ်ာက္တင္ခ်က္ ေပးတာလည္း သူယုတ္မာစ႐ိုက္ေဖာ္ထားတာပါပဲ။ အဆိုးဆံုးက ဆင္မင္းအစြယ္ ျဖတ္ခြင့္ေပးတဲ့အခ်ိန္ လူမပီသမႈပဲ။ သူနဲ႔ဆင္မင္း၊ ရန္ဘက္ခ်င္းကဲ့သို႔၊ ခ်က္ခ်င္းထႂကြ၊ ကမ်ားကတည့္၍” ဆိုတဲ့ မုန္းစရာအျပဳအမူ။ ေျမမွာ ဦးေခါင္းေတာ္ ၫႊတ္ေပးတဲ့ ဆင္မင္းကို “ေလးစြန္ေတာင္နဲ႔၊ အာေပါင္ကိုလွန္၊ ဒိုင္းေထာက္၍ ကန္ၿပီးလွ်င္၊ ထက္သန္ျမျမ၊ ေၾကာက္ မက္ဖြယ္လႊႀကီးႏွင့္ အာစကိုျဖတ္တိုက္” တဲ့ စာနာမႈကင္းျခင္းပံုေဖာ္ထားတဲ့ အေရးအဖြဲ႕ေတြက ပီျပင္လြန္းလိုက္တာ ကေလး ရယ္။

(ဂ) စာေျဖသူ/စာဖတ္သူ/ မိမိ၏ ႐ႈေထာင့္
 ဒီစကားေျပအတြက္က ရသနဲ႔ ဘ၀သင္ခန္းစာ ေကာက္ယူတတ္ဖို႔ အေရးႀကီးတာေပါ့။ ရသဆိုတဲ့ေနရာမွာ ခ်ဳိခ်ဥ္ဖန္ခါး ပူစပ္ေအးခ်ဳိ ဆိုတဲ့အရသာကို လွ်ာက ခံစားလိုက္ပံုနဲ႔ စာရဲ႕အရသာကို စာေပေမြ႕သူရဲ႕ႏွလံုးသားက ခံစားပံုခ်င္း မတူဘူးေနာ္။  စာမွာပါတဲ့ ေ၀ါဟာရ၊ ၀ါက် စာပိုဒ္ေတြရဲ႕ ရသေျမာက္ပံုဆိုတာက တစ္မ်ဳိး။ ဥပမာ ေျပာျပမယ္ေနာ္။ ကေလးရဲ႕ပင္ကိုစိတ္မွာ ၾကမ္းၾကဳတ္ ရက္စက္ျခင္းကို ျပဳလုပ္ဖို႔ ကေလးဘယ္ႏွစ္သက္ပါ့မလဲ။ ဒါေပမဲ့ စာေရးသူက လူၾကမ္းလူယုတ္ရဲ႕ သ႐ုပ္သကန္ေပၚေအာင္ ေရးဖြဲ႕ျပၿပီဆို အဲဒီေရးဖြဲ႕မႈက ေကာင္းလိုက္တာ ပီျပင္လိုက္တာလို႔ ကေလးႏွစ္သက္ေနမယ္။ ေလးစြန္ေတာင္နဲ႔၊ အာေပါင္ကိုလွန္၊ ဒိုင္းေထာက္၍ ကန္ၿပီးလွ်င္၊ ထက္သန္ျမျမ၊ ေၾကာက္မက္ဖြယ္လႊႀကီးႏွင့္ အာစကိုျဖတ္တိုက္ ဦးေႏွာက္သို႔ခိုက္လုေအာင္ အလ်ားလိုက္ထိုးသြတ္ စြယ္ရင္းကို ပြတ္သည္တြင္ စသျဖင့္ေရးထားတာမ်ဳိးမွာ စာအဖြဲ႕ကိုႏွစ္သက္စိတ္နဲ႔ အရသာေတြ႕ေနတာမ်ဳိးကို ၾကမ္းၾကဳတ္တဲ့ ႐ုဒၵရသေျမာက္ အေရးအဖြဲ႕လုိ႔ ခံစားမိတာမ်ဳိးေပါ့။ ဒါဆို အေၾကာင္းအရာခ်ည္းသက္သက္နဲ႔ ရသေျမာက္တာမဟုတ္ဘဲ အေရးအဖြဲ႕ရဲ႕ အစြမ္းသတ္ၱိကလည္း ရသေျမာက္ဖို႔ တစ္သားတည္းလိုအပ္ေနတာလို႔ နားလည္လိုက္ႏိုင္တာေပါ့။

 ဒီစကားေျပမွာပါတဲ့ သူေတာ္ေကာင္းစ႐ိုက္ေတြကို ေရးဖြဲ႕ပံုက ၿငိမ္းေအးျခင္းအရသာကေလး (သႏၱရသ) ကို ခံစားမိေစမွာ။  ေရႊကိုယ္ေတာ္ပြား ရင္ႏွစ္သားကဲ့သို႔ သနားစံုမက္ အသက္ကိုခ်မ္းသာေပးေတာ္မူၿပီးလွ်င္ ဆိုတဲ့ သည္းခံခြင့္လႊတ္တဲ့အေၾကာင္း အေရး အဖြဲ႕မ်ဳိးေပါ့။ ရင္ထဲမွာ ၿမိဳးၿမိဳးျမက္ျမက္ ျဖစ္သြားေစတဲ့ ကိေလသာနဲ႔ယွဥ္တဲ့ခ်စ္ျခင္းအရသာ (သိဂၤါရရသ) ကို ဖြဲ႕သြားတာလည္း ျမင္တတ္ ခံစားႏွစ္သက္တတ္ဖို႔လိုတယ္။ “လည္ခ်င္းမွီ၍ နာရဏီခိုင္ အင္ၾကင္းၿမိဳင္ႏွင့္ ျမစိုင္ပေညာင္ ေရႊဂူေခ်ာင္မွာ ေဆြေမာင္ႏွင့္မယ္ က်ီစယ္သမႈ ပန္းခိုင္လု၍ ကယုကယင္ ခ်စ္တံု႔တင္လ်က္ ဆိုတာမ်ဳိးေလ ကေလးရဲ႕။ ေသာႏုတၱရမုဆိုးရဲ႕ သူယုတ္မာစ႐ိုက္အဖြဲ႕ေတြကလည္း စက္ဆုပ္ရြံမုန္းျခင္းအရသာ (၀ိဘစၦရသ) ကို ျဖစ္ေစမွာပါပဲ။ ငဲ့ညႇာသနားစာနာျခင္းမရိွဘဲ လူမဆန္စြာ အစြယ္ျဖတ္တိုက္တဲ့ အေရးအဖြဲ႕ တုိ႔၊ ရန္ၿငိဳးအာဃာတရဲ႕ ဆိုးက်ိဳးကို သင္ခန္းစာယူ မိတဲ့အခ်ိန္တုိ႔မွာ ထိတ္လန္႔ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းအရသာ (ဘယာနကရသ)ကို ခံစားမိမွာပါ။ ျမားဆိပ္မူးလုိ႔ ေတာင္လူးေျမာက္လည္း နာၾကည္းေ၀ဒနာ မခ်ိတဲ့ၾကားထဲက အာခံတြင္းက ေသြးေခ်ာင္းက်သည့္တိုင္ ႏွိပ္စက္ခံေနရတဲ့ ဆင္မင္းျမတ္ရဲ႕ ခႏ္ၶာေ၀ဒနာ၊ စိတ္ခံစားခ်က္ေ၀ဒနာေတြအေပၚ စာနာေၾကကြဲျခင္းအရသာ (က႐ုဏာရသ) က စကားေျပကို လႊမ္းမိုး ထားတာေပါ့။ အ႐ိုးေတာ္ဓာတ္ စြယ္ေတာ္ျမတ္ကို ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ လွဴတဲ့အခ်ိန္မွာ ေရးဖြဲ႕ခ်က္ေတြက ရဲရင့္တက္ႂကြမႈကို ႏွစ္သက္ျခင္းအရသာ (၀ီရရသ) နဲ႔ ခြင့္လႊတ္တတ္လြန္း ေမတၱာထားႏိုင္လြန္း စြန္႔လႊတ္ႏိုင္စြမ္း ဆိုတဲ့ ဘုရားေလာင္းရဲ႕ ျဖဴစင္သိမ္ေမြ႕မႈေတြက အံ့ၾသျခင္းအရသာ (အဗၻဳတရသ) ကို ခံစားသိတတ္မိေၾကာင္း လိုသလို အသံုးခ်ေျဖရမွာေပါ့ ကေလးရယ္။ အေၾကာင္းကို ေတြ႕ေအာင္ရွာမွ ခံစား ႏွစ္သက္ရျခင္းအက်ိဳး ရသကို အမည္တပ္ေပးေနာ္။ ဘ၀သင္ခန္းစာက ရန္ၿငိဳးထားျခင္း ကလဲ့စားေခ်ျခင္းက ေၾကာက္စရာဆိုးက်ိဳးကိုသာ ရႏိုင္ေၾကာင္း ဘ၀သင္ခန္းစာ ထုတ္ယူေပါ့ကေလးရယ္။

 အေၾကာင္းအရာ အခ်က္အလက္ အေရးအဖြဲ႕ လိုက္ေလ်ာညီေထြ စည္းစည္းလံုးလံုးရိွလွတဲ့ ဦးပုညရဲ႕ အႏုပညာစြမ္းအားကို ေတြ႕ ထိ ခံစားႏိုင္ပါေစကြယ္။

ခ်မ္းေျမ႕ေပ်ာ္ရႊင္ ေလ့က်င့္သင္ယူႏိုင္ၾကပါေစ။
ဦးသန္႔ဇင္ (ကံ့ေကာ္ေကာင္းကင္)

မွီျငမ္းကိုးကား ေလ့လာခ်က္မ်ား

၁။ ပင္ရင္းစကားေျပလက္ေရြးစင္၊ ဒသမတန္း၊ ၂၀၁၀ (ဒီဇင္ဘာလ)
၂။ ဦးပုည၏ စာပန္းကံုးမ်ား (ပထမတြဲ)၊ တင္ေထြး၊ (၁၉၉၁၊ စက္တင္ဘာလ)
၃။ ဂုဏ္၊ ရသ၊ အလကၤာ သင္ၾကားေရး၊ ဆရာႀကီး ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ) (၂၀၁၇၊ ႏို၀င္ဘာလ)
၄။ အထက္တန္းအဆင့္ စကားေျပသင္ၾကားေရး၊ ဆရာႀကီး ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ) (ပညာတန္ေဆာင္၊ ၁၉၉၄)
၅။ တကၠသိုလ္၀င္တန္း၊ ျမန္မာစာဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ သိမွတ္ဖြယ္ရာ၊ ေဒါက္တာေအာင္ျမင့္ဦး (၂၀၁၈၊ ေအာက္တိုဘာ)

Academic Weekly Educational Journal
Junior
Vol.4, No.29
1.8.2019

#AcademicWeekly
#MyanmarEducationalJournal

Comments

Popular posts from this blog

ပဌာန်းတရားတော်

စကားထာ

ဘာသာစကားဆိုင္​ရာ စာအုပ္​မ်ား